Chili, wijn en fietsen.... - Reisverslag uit San Carlos de Bariloche, Argentinië van Janneke Mulder - WaarBenJij.nu Chili, wijn en fietsen.... - Reisverslag uit San Carlos de Bariloche, Argentinië van Janneke Mulder - WaarBenJij.nu

Chili, wijn en fietsen....

Door: jannekemulder

Blijf op de hoogte en volg Janneke

11 Februari 2011 | Argentinië, San Carlos de Bariloche

Hallo iedereen,

Bedankt voor jullie leuke en lieve berichtjes!
Hier alweer mijn tweede verhaaltje. In Amerika kreeg ik steeds te horen dat ik wat vaker iets moest laten horen van mezelf. Ik moet zeggen dat ik nu ook niet anders kan, omdat ik zoveel meemaak. Iedere dag weer wat anders. In Buenos Aires zal dit minder worden aangezien er dan gestudeerd moet worden.

Ok, vorige keer schreef ik mijn verhaaltje toen ik net aangekomen was in Mendoza. Ik ben net aangekomen in Bariloche. Met de bus 16 uur naar het zuiden. Ik ben nu daadwerkelijk in Patagonië aangekomen. Het stukje paradijs op aarde. Maar daar vertel ik volgende keer over. Een cliffhanger ;)

Mendoza is een erg leuke stad, heel veel bomen, pleinen/parkjes en is niet al te groot. Ik heb ook daar weer ontzettend veel mensen leren kennen. Zo was er een gepensioneerde levenslustige Amerikaan uit Colorado in het hostel die erg begaan was met alle reizigers. Ik heb interessante gesprekken met hem gevoerd, erg inspirerend. Hij had ook erg mooie quotes (zie onderaan). Bij mij op de kamer sliep ook een ouder echtpaar uit Australië. Zij hebben allebei hun baan voor een jaar opgegeven en besloten een jaar lang te doen waar ze zin in hebben. Ook kom ik mensen tegen die 5 jaar lang rondreizen en af en toe tussendoor naar huis gaan. Als je ziet hoeveel deze mensen genieten van het leven. Heerlijk!
Qua Spaans gaat het erg goed, ik probeer zoveel mogelijk te oefenen en kan al best veel volgen en begrijpen. Ik werd gelukkig nog net op tijd gewaarschuwd door Jose (uit Spanje). In Spanje kun je namelijk zeggen ‘yo coge un autobus’ wat betekend ‘ik pak de bus’. In Argentinië is dit not done, omdat het dan betekend ‘ik neem (als in de zin van neuken) de bus’. Ik lag natuurlijk helemaal dubbel, want voor hetzelfde geld ging ik coger hier voor alles gebruiken en ja, dan raden jullie wel wat er zou kunnen gebeuren, echt te lollig!

De dag na mijn berichtje ben ik gaan raften in de bergen van Mendoza. Ik had veel geluk, want dit was weer de eerste dag sinds een lange tijd dat het water hoger en ruiger was dan de weken daarvoor, doordat het geregend had. Heerlijk, lucky me! We kregen ons pakje aan, helmpje op, peddel in onze handen geduwd en werden na 15 minuten met de bus ergens afgezet in de middle of nowhere, ergens in de bergen naast een wilde rivier. Op dat moment vond ik het eigenlijk wel spannend, want het water was ijskoud en toch wel wild! Maar na een uitleg in het Engels (voor de zekerheid, mocht ik toch een belangrijk puntje missen in het Spaans haha..) had ik er erg veel zin in. Ik zit links achterin (check de foto’s) en we waren met alleen maar vrouwen. Je zou denken, pff… alleen vrouwen dat is ook niet echt spectaculair, maar dat was het juist wel! De andere boot had namelijk alleen maar mannen en 1 vrouw aan boord, maar zij gingen lang niet zo goed als wij. We maakten er op een gegeven moment ook een beetje een wedstrijdje van om ze eens te laten zien dat vrouwen ook spierkracht hebben. Na een uur, niveaus 3 en 4 gehad te hebben waren we best moe en mochten we gaan genieten van een warme douche en het zonnetje. De foto’s zijn echt heel gaaf! ’S Middags heb ik met Christine in het park gelegen in de buurt van ons hostel, heel gezellig en lekker in het zonnetje.

De volgende dag hadden Christine en ik een tour geboekt door de bergen van Mendoza tot aan de grens van Chili. En echt, dat was adembenemend! Ik kan het gewoon niet beschrijven, je moest er zelf bij zijn (zoals altijd ;))De foto’s laten hopelijk een beetje zien hoe mooi het hier is. In de winter komen hier veel mensen skiën en dus konden we met de kabelbaan naar boven en genieten van het uitzicht. We hebben vele kilometers gereden en een gids vertelde alles over de omgeving. Christine en ik waren de avond daarvoor uitgeweest en hadden beiden een beetje moeite om onze ogen de hele dag open te houden en in het Spaans de uitleg te volgen. Maar ik heb wel veel gezien hoor. Zo reden er vroeger in 1930 stoomtreinen door het gebied naar Chili. Nu rijden er geen treinen meer, maar ze hebben het spoor er niet weggehaald, dus het geeft een verlaten gevoel. Er rijdt eens in de zoveel tijd een auto of truck voorbij. Ongeveer op het midden van de route ligt een hotel (nu een ruïne) waar de mensen dan vroeger na een lange treinrit konden slapen. Na een tijd kwamen we aan bij grens van Chili. Het was niet zomaar een grens, nee, we moesten 4200 meter de hoogte in. Boven op de berg lag de grens en stond er een Jezus Christus beeld. Dus na een spannende rit naar boven met een afgrond waar je niet graag naar kijkt, was het tijd voor een prachtig uitzicht. Ook stond ik met mijn benen tegelijk in Chili en Argentinië. We kwamen erg laat thuis die dag en besloten om samen sushi te gaan eten in een chique restaurant. Een echt vakantiegevoel…

De volgende dag hebben we mountainbikes gehuurd en hebben we door de wijngaarden gefietst. Mendoza staat bekend om haar wijn. Natuurlijk bleef het niet bij fietsen want bij elke wijngaard kon je wijn proeven. We waren met 5 personen, Christine, Anton uit Duitsland en Owen & Jim uit Ierland. We hadden alle 5 niet gegeten en dat gepaard met de hitte en de wijn werd het dus erg gezellig. We zijn naar 5 wijnproeverijen geweest en we kregen te horen dat het veel oefening vergt voordat je goed kan proeven wat voor smaak de wijn heeft. Nou ik heb redelijk wat geoefend en kon na deze dag in ieder geval een oude van een jonge wijn onderscheiden. Dus als er in de Smeltkroes een nieuwe wijn getest moet worden, hou ik me aanbevolen ;) haha… We sloten de dag af met een pasta en gingen zo snel mogelijk weer huiswaarts, want ik moest mijn bus halen naar Bariloche. Will be continued…….

“What gives travel value is fear.”

Besos Janneke

  • 10 Februari 2011 - 23:26

    Carlo:

    Hey lieverd,
    Wat een mooi avontuur maak jij toch mee.... het ziet er iig allemaal prachtig uit daar. Heel veel plezier de rest van je reis en ik blijf graag op de hoogte ;)

    XXX

  • 11 Februari 2011 - 00:06

    Marloes Fransen:

    hola nena,

    Que linda que se ven las fotos y que celosa que estoy! Estas en Argentina! Pero te deseo lo mejor y que disfrutas de tu viaje. (y si, es mejor no cojer el autobus pero tomarlo ;)).

    besotes

  • 11 Februari 2011 - 00:44

    Willie:

    Hey Jan,

    Super!! Het klinkt echt geweldig, wat je allemaal ziet, doet en meemaakt. En die foto's, het ziet er echt mooi uit.

    Ik kijk al uit naar je volgende verhaal. Heel veel plezier!!!

    Xx

    Ooh en voor ik het vergeet Hassan drukte me maandag op het hart dat ik je absoluut de groetjes van hem moest doen en dat hij het super vond dat je naar Argentinie ging.

  • 11 Februari 2011 - 06:27

    Miek:

    Hoi Janneke,
    Wat een mooie belevenissen heb je hier weer neer gepend, GEWELDIG !!! En wat een prachtige foto's. Echt super om je zo te volgen. Kan niet wachten, zo benieuwd ben ik naar 't volgende reisverslag. Geniet met volle teugen, en groetjes,
    xx Miek

  • 11 Februari 2011 - 07:25

    Lars:

    Hee Janneke
    Wat heb jij toch een geluk!
    Super verhaal, nou heb ik ook zin om die kant heen te gaan!
    Heb gisteren toevallig bericht gekregen van mijn contactpersoon daar, maar Ik moet meer geduld hebben..
    Nog heel veel plezier maar dat zal wel goed komen!
    Groetjes!

  • 11 Februari 2011 - 08:15

    Mieke:

    Leukleukleuk!!!

    Dikke kus Niek & Mieke

  • 11 Februari 2011 - 08:42

    Claar:

    Hey die Janneke,

    Wat een inspirerende verhalen! Je schrijft heel beeldend en enthousiast. Ik zou zo mijn baan voor een jaartje willen opzeggen...
    Wat een prachtige omgeving en wat leuk dat je zoveel mensen ontmoet. Ik moest erg lachen om die wijnproeverij; je hebt zeker alle wijn doorgeslikt en niet uitgespuugd?
    Lieve meid, geniet van alles en iedereen om je heen.

    Liefs, Claar

  • 11 Februari 2011 - 08:46

    Marij:

    Hoi lief nichie,
    Wat kun je er leuk over schrijven!
    Ik geniet ontzettend van je verhalen.
    Door jou ben ik er ook een beetje bij, je kunt echt beeldend vertellen.
    Mijn reiskriebels worden alleen maar groter door jou en dan heb je het ook nog over een ouder echtpaar die gewoon een jaar doet wat ze zelf willen!
    Nou mijn tijd komt nog!!Blijf genieten meid van elke dag en pak alles mee wat je pakken kan!
    kus Marij

  • 11 Februari 2011 - 08:47

    Hans & Lianne:

    Ho Janneke,

    Wat een leuke verhalen kun je schrijven en inderdaad prettig dat je wat vaker in de "pen" klimt. De natuur daar is adembenemend zoals we op de foto's kunnen zien. Blijf genieten en wij lezen het hier wel hoe het je vergaat.
    Knuffel Hans & Lianne

  • 11 Februari 2011 - 08:50

    Lyke:

    Janneke!
    Helemaaal geweldig! Wat een uitzicht en echt leuk dat je al zoveel aardige en inspirerende mensen bent tegengekomen!
    Niet te veel cliffhangers in je blogs verwerken want anders kom ik nooit aan studeren toe! ;)
    Geniet van alles! xx

  • 11 Februari 2011 - 09:06

    Alain:

    Heey Janneke!!

    Wat super vet om te lezen wat je allemaal al hebt gedaan! Volgens mij is het ook echt prachtig daar op de foto's te zien.
    Veel plezier he, en ik zie wel wanneer je weer een nieuw verhaal hebt geschreven;)

    Muchos besos paras ti (Jaja, ik ken het nog wel een beetje ;))

  • 11 Februari 2011 - 09:34

    Mari:

    Hej Jan,

    Wat een coole stories!! Geniet er maar lekker van!! En erg leuke foto's! Verder heb je helemaal gelijk wat betreft: “What gives travel value is fear.” =)

    Kuz Mari


  • 11 Februari 2011 - 11:54

    Elvier:

    Lieve meis,
    Wat heerlijk dat je zo goed gaat en zoveel mogelijk doet in die paar weken die je hebt. Ben heel blij dat je leuke mensen om je heen hebt. En natuurlijk blij met skype! Wat een geweldige uitvinding. Ik ben het mijn zussen aan het leren ....erg leuk ! nou oma nog. Hoor graag hoe het met de kayak gaat vandaag en wanneer je gaat zeilen....
    Je komt eigenlijk gewoon tijd te kort.
    Dag lieverd,veel liefs en dikke knuffel,
    xxx

  • 11 Februari 2011 - 12:38

    Irma:

    Hoi Janneke,
    Kei leuk om te lezen dat je weer zoveel ziet voelt en proeft!!
    Ook dat raften is weer een superervaring.
    Veel plezier en geniet ervan. We wachten weer op je volgende verslag!
    Kus Irma

  • 11 Februari 2011 - 12:47

    Chantal & Rob:

    Super Jannie!! Geniet er maar goed van, zolang het allemaal kan! Straks moet je weer flink aan de bak hihi!
    xx

  • 11 Februari 2011 - 14:30

    Britta:

    mmm.. Love it!!
    Dat zegt eigenlijk al genoeg ;)
    Having the time of your life, enjoy! xxxxx

  • 11 Februari 2011 - 14:37

    Nicole:

    Hey Janneke!

    Echt superrrrrrrr om te lezen hoe leuk je het hebt! en super knap van je dat je dit bent gaan doen! je zal wel een leuke tijd hebben daar, en ik lees het graag allemaal mee! Het raften ziet er ook helemaal leuk uit, welk eng btw! haha ben je er niet uitgevallen?:P
    Haveee a niceee time!

    Liefs Nicole

  • 11 Februari 2011 - 16:44

    Sjoon:

    Jenneke;)

    haha wat een leuke plaatjes,
    mooid at u het naar de zin heeft

    geniet ervan
    xx Sjoon

  • 11 Februari 2011 - 17:03

    Vul Hier Je Naam In.:

    Vul hier je reactie in...

  • 11 Februari 2011 - 17:08

    Carry:

    Ha lieve Janneke,

    Wat een heerlijk verhaal weer!
    Ik zag op de foto dat je ook een wijntje geproefd had bij wijnboerderij Trapiche.
    Jan en ik kopen die heerlijke wijn vaak en het is leuk om te zien waar die vandaan komt!!
    Jeetje en wat stoer zeg dat raften!! Girlpower!!
    En wat een mooi land is Argentinie.
    Lieve nicht, blijf schrijven en blijf mooie foto's maken, wij smullen vanuit Houten een beetje mee!
    Zo om de 3-4 dagen een nieuw bericht is wel heel luxe.......Ik kijk er naar uit!
    Dikke zoen van ons alle 4,
    Carry

  • 11 Februari 2011 - 17:56

    Kitty:

    Heey Jan,
    Echt weer een super leuk stukje en dat raften ziet er echt gaaf uit zeg, en idd als ik wijn moet proeven dan neem ik jou mee:P hahaha
    Veel plezier met de rest van je reis!
    XX

  • 11 Februari 2011 - 22:00

    Jan De Jong:

    Niet normaal hoor Janneke, wat je allemaal meemaakt. Grandioos lijkt me. Geniet ervan. En wij genieten mee.
    Kus Jan

  • 12 Februari 2011 - 08:28

    Karlijn:

    Leuk om alweer je 2e verhaaltje te lezen.
    Jij vermaakt je daar prima zo te lezen!
    Geniet van alles wat op je pad komt!
    Veel plezier nog daar en ik ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal!

    Groetjes
    Karlijn en Rob

  • 12 Februari 2011 - 09:40

    Oma Trees:

    Lief Janneke,
    Wat een reis!Wat een geweldige natuur en wat ben jij ondernemend!Heel veel plezier op je verdere tocht!Veel liefs oma.

  • 12 Februari 2011 - 12:08

    Yvon + Sander:

    Hey chickyta (das toch ook een beetje spaans?)

    Heerlijk om weer wat te horen. Klinkt erg goed allemaal.
    Cool :) Blij je gesproken te hebben!

    X Yvon + Sander

  • 12 Februari 2011 - 13:17

    H&H:

    Gisteren vroeg iemand aan ons:
    "nog nieuws ?"
    "Nee, we hebben alleen een berichtje van onze backpackende, paraglidende, paardrijdende, veel-mensen-ontmoetende, raftende, bussende, kabelbanende, wijnproevende mountainbikende nicht gehad" .......................
    Het lijkt er verdacht veel op op dat je je ontiegelijk amuseert.
    In het kader van pakkende quotes: The fool wanders, a wise (wo)man travels. Gruf H&H

  • 12 Februari 2011 - 13:22

    Jan C:

    querido Janneke,
    y ¿qué se puede escribir sobre la Argentina.
    Siento que estoy en medio de vacaciones.
    Espero con interés su próxima historia.
    El amor de Houten

  • 12 Februari 2011 - 13:43

    Jacco En Evelien:

    Hola Janneke!

    Como estas? Woww wat leuk om te lezen! Klinkt allemaal wel heel goed daar! Heel veel plezier en we blijven je verhaaltjes lezen! Krijg zelf ook weer helemaal zin om te gaan reizen!!

    Groetjes Jacco en Evelien

  • 12 Februari 2011 - 17:36

    Monique Mulder:

    kei mooi meiske, wat zal jij het naar je zin hebben, geniet ervan....groetjes Mo

  • 12 Februari 2011 - 18:31

    Sander:

    Heyy!
    Heel goed dat jullie de guys een poepie hebben laten ruiken, op de een of andere manier moest ik meteen aan dat meisje van die Danoontje powerrr reclame denken! Heb je toch niets gemerkt van de aardbevingen in Chili? Die wijnproeverijen langs wordt inderdaad vast een stuk leuker zijn als je het niet uitspuugt hihi! Geniet er nog maar even van als je straks keihard aan de bak moet, maar tegelijkertijd een netwerk(je) van Argentijnse advocaten opbouwen is natuurlijk altijd handig voor straks ;)!
    Enjoy, x

  • 13 Februari 2011 - 17:01

    Robbin:

    Heey Jannemoon,
    pffff als ik zo jou reisverslagen lees, moet ik denken aan mijn stageperiode. Saai op kantoor iedere dag weer.
    Maar dit is echt een super avontuur!! En die wijn zal er bij jou wel in gaan! Heel veel plezier daar en ik blijf je (vooral onder sociaal zekerheidsrecht) zeker volgen.

    Groeten Robbin

  • 13 Februari 2011 - 17:57

    Hannie Guns:

    Hallo Janneke,
    Vanmiddag bij de Prinsenreceptie in de Smeltkroes je vader en moeder nog even gesproken. Het was er erg gezellig en druk. Nu beland ik op je site en zo te zien heb je het erg naar je zin. Lekker genieten daar en ik ga je af en toe volgen.
    Liefs Hannie

  • 13 Februari 2011 - 21:24

    Pim:

    HA die janneke,
    Ik moet idd, net als alle andere, zeggen dat het erg cool is om je verhalen te lezen. Wat heb je in een korte tijd al heel veel mooie dingen meegemaakt. Geniet ervan....en blijf je verhalen volgen erg leuk. Groet Pim

  • 14 Februari 2011 - 11:02

    Sofie:

    Hee Janneke!!
    Mooi verhaal! leuk om op de hoogte te blijven! Suc6 met alles
    Xxx Sofie

  • 14 Februari 2011 - 11:51

    Carlijn:

    Hola amiga!!

    Heerlijk, heerlijk, heerlijk om te lezen hoe je daar van alles aan het genieten bent! En gelijk heb je!!
    Het ziet er allemaal super uit, kan niet wachten tot het volgende verhaaltje!

    Besos, Carlijn

  • 15 Februari 2011 - 07:35

    Stijn & Daan:

    Hee Jan!
    Ook wij lopen een beetje achter maar dat doet zeker niet af aan je verhalen! Het klinkt zo gaaf allemaal! Ik vind het zo knap dat jij dit helemaal alleen doet! Je hebt dan al wel veel mensen leren kennen maar toch.. Geniet nog van alles wat je gaat zien en niet te lang meer wachten met het volgende verhaal, daar zijn ze veel te leuk voor!

    Dikke kus Stijn & Daan

    p.s. Bij de Smeltkroes missen we je wel hoor, zowel de mensen achter de bar als de mensen voor de bar ;)

  • 15 Februari 2011 - 20:53

    Brenda:

    Wauw Janneke, klinkt echt super!! Maar ik lees nog niet terug dat je al hebt gedanst ;) Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, San Carlos de Bariloche

Buenos Aires

Studie en stage

Recente Reisverslagen:

11 Januari 2012

Don't cry for me Argentina....

11 December 2011

High risk, high reward……

05 November 2011

Girlpowerrrrrr....

21 September 2011

Primavera (lente!) :D

27 Augustus 2011

Op zoek naar Tarzan.... ;)
Janneke

Na er een jaar gewoond te hebben en nadat ik verliefd werd op de stad, het land, de mensen en de cultuur en niet te vergeten mijn latino, heb ik besloten terug te gaan om erachter te komen of wonen in Buenos Aires hetgeen is wat ik (tijdelijk) wil. Omdat Buenos Aires nu mijn nieuwe woonplaats is, zal ik uiteraard nog steeds proberen om zoveel mogelijk te reizen en deze verhalen kunnen jullie hier teruglezen.

Actief sinds 15 Dec. 2010
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 102725

Voorgaande reizen:

17 Maart 2013 - 20 Maart 2016

Buenos Aires

01 Februari 2011 - 19 Januari 2012

Buenos Aires

Landen bezocht: