Op zoek naar Tarzan.... ;) - Reisverslag uit Rurrenabaque, Bolivia van Janneke Mulder - WaarBenJij.nu Op zoek naar Tarzan.... ;) - Reisverslag uit Rurrenabaque, Bolivia van Janneke Mulder - WaarBenJij.nu

Op zoek naar Tarzan.... ;)

Door: jannekemulder

Blijf op de hoogte en volg Janneke

27 Augustus 2011 | Bolivia, Rurrenabaque

Hoi lieve allemaal,

Het heeft even geduurd maar ik ben weer in de gelegenheid om een verhaaltje te schrijven over onze geweldige ervaringen in Bolivia en Buenos Aires!

Nou ik was gebleven bij Sucre, de stad waar Britt helaas 2 dagen op bed heeft gelegen vanwege hoogteziekte. Die nacht hadden we gelukkig een superrrrdeluxe slaap-bus naar de hoofdstad van Bolivia, La Paz.

La Paz is een typische Latijns-Amerikaanse stad, hectisch/ superdruk, niet rijk maar arm, de kippen worden op straat voor je neus in stukken gehakt en je ziet mensen gewoon op straat plassen (vrouwen hurken en houden hun rok een klein beetje van de grond en mannen, tja… die hebben het gemakkelijk.) Bolivianen zijn maar vieze mensen als ik er zo op terugkijk. Ze zijn niet anders gewend, het is een onderontwikkeld land.

De eerste dag de stad een beetje gezien en de volgende dag was een dag om nooit te vergeten en voor mij een van mijn hoogtepunten ooit! (En voor Britt volgens mij ook…)

De Death Road!
We gingen met een mountainbike ongeveer 4 km. dalen van bovenop de berg naar beneden. Een tour van 64 km. Maar waarom noemen ze het nu de Death Road….? Nou omdat er nu een nieuwe weg is aangelegd (beter en minder gevaarlijk) want deze oude weg is gemiddeld maar 3 meter breed en rijd je een stukje te ver…. dan rijd je zo de afgrond in. (zie foto’s). Als je je dan ook bedenkt dat er twee groepen waren en dat Britt en ik in de snelle groep zaten met alle jongens en we dus de 1e en dus snelste gids bij probeerden te houden, pfff… echt geweldig die adrenaline die door je lijf giert! Ik hou van snelheid en op een gegeven moment ging die gids me nog testen ook, maar ik hield hem bij… heerlijk! Gelukkig hebben Britt en ik het er goed van af gebracht maar het was echt ongelooflijk gaaf om mee te maken!

Vervolgens gingen we de volgende dag verder reizen naar Copacabana. Een dorpje aan het meer Titicaca, het grootste meer van Zuid-Amerika en het hoogste (!) meer van de wereld als ik me niet vergis. Hier hebben we 2 dagen genoten van het niets doen en hebben we lekker in een hangmat gelegen en van de zon genoten. Een beetje cultuur meegemaakt door de kathedraal van het dorpje te bezoeken en zijn we een dagje naar Isla del Sol geweest met een gids. Hij heeft veel uitgelegd over de geschiedenis en het ontstaan van dit eiland. Al met al een heerlijk weekend….

Daarna gingen we naar de jungle! Het was echt heeeeeel gaaf! We gingen 3 dagen alleen maar dieren en natuur zien zonder luxe. We zijn er naartoe gevlogen met een vliegtuigje waar maar 20 mensen in pasten. Britt en ik zaten vooraan en dus zowat bij de piloten op schoot haha… :)
Na een halfuurtje vliegen werden de deuren van het vliegtuig opengemaakt en kwamen we op het kleinste vliegveld ever aan in de middle of the bush bush. Geweldig!
Uiteraard hadden Britt en ik veel te veel kleding aan omdat het zo benauwd was (40 graden ofzo?) en dus gingen alle lagen uit…
We hadden een groep van in totaal 7 mensen waaronder ook een meisje uit Eersel, die nu toevallig een straat van Britt vandaan woont in Tilburg (Brabant represent! ;).
Na een hobbelige 3 uur in de jeep werden we gedropt bij het water waar een grote kano op ons lag te wachten. Nadat we ons nog meer hadden uitgekleed/omgekleed hebben we 3 uur lang kanogevaren (gemotoriseerd, dus heel relaxed) en hadden we al meteen heel veel dieren gezien zoals apen, krokodillen, veel vogelsoorten etc.
Een deken op bed hadden we niet nodig omdat het zo ontzettend heet was en de geluiden van de dieren maakten het ’s nachts extra speciaal en gaven ons echt the jungle feeling. (denk aan kikkers/padden, apen, vogels etc.)
Helaas werd ik de eerste nacht ziek (waarschijnlijk door een slechte maaltijd, want Britt had een kleine kippenpoot in haar groentensoep gevonden, lekkerrrr :s)
De volgende ochtend voelde ik me nog steeds heel slecht maar we gingen anacondas zoeken en dat wilde ik toch niet missen… Achteraf niet zo slim, want we hebben 3 uur lang (als het er niet meer waren) in de felle zon gelopen zonder hoed en waarschijnlijk was ik dus ook uitgedroogd, zonder ook maar een anaconda te vinden. Dat was iets too much voor mij en die middag lag ik dus echt ziek op bed. Helaas,… gelukkig heeft Britt die middag met de groep een piranha gevangen.
Die avond zijn we ook nog by night de jungle ingegaan. Dat was ook echt ontzettend tof om mee te maken. (iets wat ik ook echt niet wilde missen). Met een lichtje op mijn hoofd om de ogen van de krokodillen op te zien lichten. En het allermooiste; vuurvliegjes! :D

We hebben heel veel dolfijnen gezien want die zwommen om onze kano heen en daar konden we dus ook mee zwemmen, super! (wat dus betekende dat we tegelijkertijd ook met de piranhas zwommen…) Britt en ik hebben dat niet gedaan maar het was wel echt stoer.
Britt is ondertussen ook nog zo gek geweest om bijna een aligator aan te raken… Ik wilde me daar niet aan wagen want ik zag vorig jaar in de Everglades wat er kan gebeuren. Maar Britt heeft er wel een gave foto aan overgehouden… ;)

De volgende dag hebben we nog meer dieren gezien zoals een ander soort apen, tucans (!), papagaaien, tapir, schildpadden en ga zo nog maar even door. Het was een trip om nooit te vergeten, I love the jungle! Helaas hebben Britt en ik onze Tarzan niet gevonden… haha ;)

Jammer genoeg hadden we niet zoveel tijd meer, het geld raakte ook een beetje op en we wilden Buenos Aires nog goed gaan bezichtigen dus besloten we om maar met de bus van La Paz naar Buenos Aires te gaan (42 uur). Ja gekkenwerk, I know... maar we hadden niet veel keus. De reis van La Paz naar de grens van Bolivia ging goed, niets aan de hand. Maar toen kwam het…. We liepen naar het busbedrijf wat ons van Villazon, Bolivia naar Buenos Aires zou brengen. Ik kwam binnen en gaf mijn ticket waarop de meneer zei: “we hebben geen zitplaatsen meer, morgen gaat er weer een bus.” Ik had het uiteraard helemaal gehad, dit was de tweede keer dat we dubbel geboekt waren, we waren erg moe, wilden gewoon naar mijn appartement in Buenos Aires en waren ook gewoon klaar met Bolivia! Wat was ik blij dat ik Spaans sprak, want ze schepen toeristen zo af en ze nemen toeristen vaak in de maling. Bolivianen zien alleen maar geldtekens in hun ogen en bedenken dus ook verschillende manieren om toeristen te flessen. Maar dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. Ik heb nog nooit zo van me afgebeten. Ik vroeg mijn geld terug zodat we zelf wel een andere busmaatschappij konden zoeken, maar dat wilden ze niet doen. Na veel aandringen en zeggen hoe belachelijk ik het vond zeiden ze dat we mee konden met een andere bus van een andere maatschappij die om 13.00 ’s middags vertrok (op hun kosten). En toen heb ik het busbedrijf even teruggepakt want wij liepen achter het vrouwtje aan naar het andere busbedrijf en zodra ik binnenstapte in dat kantoor, vroeg ik meteen of ze de beste stoelen voor ons hadden (slaap stoelen die dus ook een tikkeltje duurder zijn) en ik zag die mevrouw kijken en zuchten en toen zei ze: pfff, ja doe maar… Haha geweldig! Tja.. was niet mijn fout dat ze ons dubbel geboekt hadden, wat een service. ;)
Helaas heeft het toen wel nog 4 uur geduurd bij de grens omdat ze gewoon ontzettend maar dan ook echt ontzettend traag zijn.

Eindelijk aangekomen in Buenos Aires konden we gelukkig meteen in mijn nieuwe appartement en het is heeeeeeel fijn! Alles is van mij, mijn badkamer, mijn keuken, mijn queensize bed, flatscreen tv aan de muur, balkon, het kan niet op! Ik ben dus erg gelukkig!
De dagen daarna hebben Britt en ik bijna alle stadsdelen bezocht, hebben we een tangoshow gezien, manicure en pedicure laten doen ter ere van Britt’s verjaardag, salsa les gevolgd, geshopt en zijn we lekker uit eten geweest.

Al met al hebben Britt en ik de laatste 4 weken een toptijd gehad en is Britt nu weer terug in Nederland.
Nu is het maandag tijd voor ‘serious business’ want dan begin ik met mijn stage als advocate bij Allonca Esquivel Abogados (advocaten). En ik moet wel zeggen dat ik er heel veel zin in heb en het ook meteen echt heel spannend vind! Maargoed dat hoort erbij.…

Foto’s van mijn ‘crib’ volgen nog en hoe het mij vergaat als abogada horen jullie binnenkort.

Besos & liefs
Janneke



  • 27 Augustus 2011 - 18:35

    Megje:

    Hey Janneke,

    Wat een gave verhalen en wat een mooie foto's weer! Nog steeds om erg jaloers op te zijn! En stiekem wil ik dan ook weer heel graag terug. Maar nu t echte werk!! Heel veel succes en plezier! Maar je gaat het vast heel goed doen!!

    kus Megje

  • 27 Augustus 2011 - 18:43

    Carlijn:

    Ik had eigenlijk geen tijd, maar ik MOEST je verhaaltje gewoon nog even lezen! Het lijkt net alsof je mijn fotoalbum gekopieerd hebt hihi! :)
    Ik vond Rurrenabaque ook echt de bomb! Fijn dat je genoten hebt van je vakantie samen met Britt en nu weer volle bak aan de gang op de uni, daar moet ik over 2 weekjes ook weer aan wennen!

    Spreek je snel amiga! :)

    Besito, Carlijn

  • 27 Augustus 2011 - 18:54

    Britt:

    Hola mi amiga mejor!!
    wat heb je er een geweldig verhaal van gemaakt :) en oooooh wat zou ik weer graag terug gaan.. zucht!! maar goed, over 2 jaar gaan we weer op groot avontuur, deal? haha. Geniet van je laatste vrije dagje in de vetste stad ter wereld en ik spreek je snel weer!!
    Dikke kusss

  • 27 Augustus 2011 - 20:23

    Marij:

    he lieve Janneke,
    Wat een bloedstollend verhaal met dat fietsen van jou met die afgrond naast je!
    Een hele belevenis denk ik net als dat leven in de jungle.
    Nou op sommige momenten ben ik jalours op je,had ik dat ook maar gedaan toen ik zo oud was als jij,maar andere momenten ook echt niet!!
    Volgens mij is Nederland straks maar een saaie boel en moet je eerst behoorlijk afkicken wil je het hier nog naar je zin hebben.
    Maar wie weet, Jan en ik hebben weer door Nederland gezworven met boot, fietsen en auto en hebben toch ook weer kunnen genieten van de schone natuur hier (veengebieden,heide inbloei, het wad) ja iets anders als jij met al die bergen, maar misschien na een jaar kun je geen berg meer zien en vind je het vlakke landschap hier ook weer te pruimen.
    Ben benieuwd hoe het met je gaat op dat advocatenkantoor.
    Je kan al behoorlijk van je afbijten in het Spaans dus dat zal wel ok gaan!Goed van jou!!
    Lieve meid, hoop dat je een hele leuke en leerzame stageplek hebt en dat je je weer goed in het werkzame leven kan aanpassen.
    Veel liefs Marij

  • 28 Augustus 2011 - 08:03

    Henk:

    Nooit geweten dat je helemaal naar Bolivia zou gaan om je Tarzan te vinden.... Volgens mij wonen daar alleen Tarzannekes. Meis, ik heb weer enorm genoten van je reisverslag en je foto's, echt geweldig hoor. En nu dan olé voor abogado Janeke!

  • 28 Augustus 2011 - 09:04

    Miek:

    Geweldig wat een prachtig reisverhaal toch weer. Jullie hebben er alles uit gehaald wat er in zat geloof ik, en gelijk heb je hoor! Ik doe het je niet na in ieder geval, en zeker niet op die 'enge berg'. Wat een lef zeg. En wat een belevenis, geweldig! Maar zo te zien kom je je laatste maanden in B.A ook nog wel door in zo'n luxe appartement, met zo'n dakterrasje.
    Ik wens je morgen alle succes bij je advocatenkantoor.
    Groetjes Miek
    xxx

  • 28 Augustus 2011 - 15:14

    Michelle:

    Super om je verhaal te lezen, ik herken zoveel :D Je brengt me weer een beetje terug ;) Iig geweldig dat jullie het samen zo leuk hebben gehad. Heel veel succes met je aankomende belangrijke baan haha. Ben benieuwd naar de foto's van je nieuwe appartement hoor! Beso

  • 29 Augustus 2011 - 04:54

    Sjoon:

    GVD, doe maar ruig...

    gave plaatjes man..
    geniet er nog maar van;)

    tot snel

    xx

  • 29 Augustus 2011 - 06:35

    Sylvia:

    Janneke! Wat een ontzettend gaaf verhaal heb je weer geschreven:) Volgens mij heb je het echt wel naar je zin daar;) Hoe gaat t met hockeyen? Heeeeeel veel succes en natuurlijk ook plezier daar op je stage, geniet ervan en blijf asjeblieft van die vette verhalen schrijven(A) Liefs, Sylvia

  • 29 Augustus 2011 - 09:00

    Sander:

    Haay Jan!
    Wat een ontzettend leuk verhaal weer, echt grappig om te zien dat vliegveld en vliegtuig midden in de rimboe. Heel veel succes op je eerste dag van je stage, ik hoop echt dat je een leuke tijd hebt.
    Die foto's van het fietsen zien er echt stoer uit joh!
    Heel fijn ook dat je het helemaal naar je zin hebt in je nieuwe appartementje :), ik hoop snel wat fotootjes te zien. Ik begin vandaag ook weer met school.
    Succes op je stage, x Sander

  • 29 Augustus 2011 - 12:02

    Carlo:

    Hey Janneke!
    Wat een prachtig verhaal weer en mooie foto's. Jullie hebben je prima vermaakt, dat is duidelijk te zien. Maar ik had ook niet anders verwacht.
    Heel veel succes met je stage op het advocatenkantoor. Dat zal wel een heel 'avontuur' worden... maar ook dat gaat weer helemaal goed komen.
    X Carlo

  • 29 Augustus 2011 - 17:52

    Hans & Lianne:

    Janneke, Janneke,
    Meid wat maak jij veel mee.... en allemaal even spannend en gaaf. Weer hartstikke leuk om te lezen. En nu begint de harde realiteit .... werken op het advocatenkantoor. (we zijn hier tenslotte niet alleen voor de lol...). Op zich is dat natuurlijk ook één groot aventuur moet je maar denken. Ook daar zul jij vast wel weer mooi over weten te schrijven ! Succes !!
    Knuffel.

  • 29 Augustus 2011 - 18:59

    Carry:

    Hoi Janneke,

    Wat een mooi & actief avontuur en wat heb je weer veel moois gezien & beleefd!!! Je hebt wel lef hoor! En bijt maar lekker van je af, laat je niet belazeren!
    Wat fijn dat je nu zo'n heerlijk "thuis" hebt. Via Skype wil ik wel weer een keer een rondleiding, zoals bij je andere appartement. Veel succes met je stage!! Dikke xXx, Carry

  • 31 Augustus 2011 - 07:46

    Marloes:

    Weer een reisverslag om mega jaloers op te worden! Heel gaaf Jans, veel succes met je stage!!! besote

  • 11 September 2011 - 04:37

    Bas Wilbers:

    Hoi Janneke,
    hier zit ik dan, in regenachtig china, maar gelukkig kan ik jouw 'zonnige' verhalen lezen, haha. Erg leuk om te lezen allemaal, vooral de avonturen uit het hoofdstuk 'op reis met Britt'. Met jouw verhalen en de verhalen van mijn collega uit BA, wil ik er toch wel graag een keer naar toe :). Indrukwekkende foto's waarvan sommige lijken op postcards of rechtstreeks uit een national geographic magazine, b-e-a-utiful.!!
    Heel veel succes met je stage, vergeet niet te genieten van de mooie stad en mensen om je heen en tot het volgende avontuur!
    Zaijian, Bas

  • 21 September 2011 - 14:39

    Carlijn:

    Zeg, waar blijven die volgende verhalen??

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Rurrenabaque

Buenos Aires

Studie en stage

Recente Reisverslagen:

11 Januari 2012

Don't cry for me Argentina....

11 December 2011

High risk, high reward……

05 November 2011

Girlpowerrrrrr....

21 September 2011

Primavera (lente!) :D

27 Augustus 2011

Op zoek naar Tarzan.... ;)
Janneke

Na er een jaar gewoond te hebben en nadat ik verliefd werd op de stad, het land, de mensen en de cultuur en niet te vergeten mijn latino, heb ik besloten terug te gaan om erachter te komen of wonen in Buenos Aires hetgeen is wat ik (tijdelijk) wil. Omdat Buenos Aires nu mijn nieuwe woonplaats is, zal ik uiteraard nog steeds proberen om zoveel mogelijk te reizen en deze verhalen kunnen jullie hier teruglezen.

Actief sinds 15 Dec. 2010
Verslag gelezen: 2059
Totaal aantal bezoekers 102715

Voorgaande reizen:

17 Maart 2013 - 20 Maart 2016

Buenos Aires

01 Februari 2011 - 19 Januari 2012

Buenos Aires

Landen bezocht: