High risk, high reward…… - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Janneke Mulder - WaarBenJij.nu High risk, high reward…… - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Janneke Mulder - WaarBenJij.nu

High risk, high reward……

Door: jannekemulder

Blijf op de hoogte en volg Janneke

11 December 2011 | Argentinië, Buenos Aires

Hallo lieve allemaal!

Zoals eerder gezegd heb ik veel te vertellen. Ik heb weer zoveel meegemaakt! Dus de mensen die geïnteresseerd zijn in wat ik heb uitgespookt, ik zou zeggen pak er een lekker drankje bij en ga er even goed voor zitten. :)

Om maar weer met het belangrijkste te beginnen….. mijn tentamens! Ik heb 7 december mijn laatste tentamen gemaakt en ik kan mededelen dat ik ALLE tentamens gehaald heb. Mijn minor is finally in the pocket… ofja ik moet niet te vroeg juichen want ik moet mijn Spaanse tentamen nog maken, maar eerlijk gezegd maak ik me daar niet zo’n zorgen over.
Met twee keer een 7, een 9 en een 4 (wat hier op de universiteit de laagste voldoende is) heb ik huwelijksrecht, methoden en technieken (waarvoor ik ook een beginnende thesis moest schrijven) en conflictenrecht gehaald! Ik had het zelf niet gedacht want zoals de titel van dit blog al aangeeft, het was niet gemakkelijk het afgelopen jaar rechten studeren in het Spaans op de universiteit, met andere woorden was het dus een risico dat ik het niet zou halen, maarrrrr….. de aanhouder wint en het is dus een grote beloning dat ik het gehaald heb! :) Ik ben stiekem wel een beetje trots…
Er is een Engels spreekwoord die ik altijd al leuk vond: ‘Have one’s cake and eat it too.’. De negatieve betekenis is dat je te veel wilt hebben en dit vaak niet mogelijk is, maar het kan ook positief worden vertaald als, best of both worlds, dus gewoon alles krijgen waar je voor streeft. Ik heb nu dus alles wat ik wilde, ik heb veel gereisd en Spaans geleerd EN ik heb mijn tentamens gehaald! Want ja laat ik eerlijk zijn… dat was eigenlijk bijzaak…. ;)

Ok, genoeg over school….
Ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen…
Als ik altijd tentamens heb, dan moet alles daarvoor wijken. Er zijn mensen die dan zeggen; ‘Je moet doen wat goed voelt’ en er waren mensen die tegen me zeiden: ‘Jeetje Jan, dat hoeft helemaal niet, je moet wel blijven genieten’. Dussss…. af en toe deed ik even lekker gek en ik besloot om mee te gaan naar een van de grootste festivals van Buenos Aires: Creamfields. Het was geweldig! Ik heb grote dj’s gezien zoals onder andere Afrojack, Fedde La Grande, Groove Armada, DAVID GUETTA en Above and Beyond. We gingen met een leuke groep mensen waaronder mijn vrienden uit Buenos Aires en backpackers op doorreis uit Nederland, Australië en de VS. Op het einde van het festival was het al licht (rond 6.00/ 7.00) en stond er op het scherm: ‘What a way to start a new day’. En inderdaad wat een goede start van de dag! In ieder geval, heb ik me heel goed vermaakt en is David Guetta the bomb. :)

Het weer is hier sinds weken geweldig! (het was al die tijd mooi, maar nu is het hot hot hot) Als je het mij vraagt perfect zelfs, niet té warm en de zon schijnt de hele dag. Ik had dus het geluk dat ik lekker in de zon kon studeren op het terras en afgelopen week heb ik voor het eerst ook gezwommen omdat het water nu door de zon wordt verwarmd…. Nog maar 6 weekjes en dan is het voor mij ook weer voorbij en mag ik weer naar de kou…. Maar daar denk ik nog niet aan… hier zeggen mijn vriendinnen en ik altijd voor de grap in fout Engels: ‘We’re living in the now’. ;)

Ondertussen heb ik ook een heel gaaf souvenir van Buenos Aires. Ik heb besloten om een goede fotograaf foto’s te laten maken van mij bij mijn universiteit en met mijn fiets in het park, etc. Is weer eens wat anders en ze zijn heel leuk geworden!

Op 28 november kwamen mijn ‘viejos’ op bezoek! (ander woord voor ouders in het Spaans) :) En we hebben het superrrrrrrleuk gehad samen! De eerste dag hebben niet zo heel veel gedaan omdat ze wat moe waren van de lange reis en ‘s avonds hebben we op een dakterras in een heel leuk restaurant wijntjes gedronken en had Dolf z’n eerste Argentijnse steak.
De volgende dag hebben we een tour gedaan en ik moet zeggen het was erg leuk om ze rond te leiden in de stad. En ook wel grappig soms. De grootste cultuurverschillen waaraan ik gewend ben geraakt, werden weer even duidelijk merkbaar toen we bijvoorbeeld een bezoekje aan de supermarkt brachten. “Ja pap en mam, nu staan we ongeveer een halfuur bij de kassa te wachten” reactie: “Neeee, dat meen je niet?!” :)
Of de mate (soort thee die je op een bepaalde manier drinkt) die de Argentijnen ALTIJD, op ieder tijdstip van de dag, drinken en met iedereen. Dolf’s reactie: “Dat ze de hele dag aan dat potje zitten te lurken, niet te geloven” haha.. geweldig! Op de laatste avond viel de stroom uit (iets waar ik niet meer van sta te kijken omdat het vaker is gebeurd). Dit is dan altijd alleen maar in mijn blok, waarom weet ik ook niet, maargoed ook dit was natuurlijk weer niet te geloven. Maar met een paar kaarsjes, waaronder een in de badkamer zodat we konden douchen, was het een gezellig avondje.

Op dinsdag hadden we dus die tour over de politiek in Argentinië en leuke weetjes van de stad en op woensdag had ik mijn tentamen en heb ik ze daarna door de faculteit rondgeleid. Die avond gingen Elvier en ik salsadansen en dat vond ze helemaal geweldig. Ze vond het erg leuk om mij te zien dansen met al die knappe Cubanen en Argentijnen.. ;)
Op donderdag vertrokken we naar Iguazu. Dit is in het meest noordelijke puntje van Argentinië tegen de grens van Brazilië. Hier hebben we 2 dagen lang de watervallen bezocht (die een paar weken geleden nog zijn uitgeroepen tot een van de 7 nieuwe moderne wereldwonderen). Je kunt de watervallen in Brazilië bewonderen en in Argentinië. We zijn eerst naar Brazilië geweest, dat was al prachtig omdat het een panorama view was. Maar de volgende dag was nog 10x mooier omdat we nu daadwerkelijk over de watervallen zelf konden lopen. De Garganta del Diablo (The Devils Throat) was de grootste en meest adembenemende waterval. Daar konden we ook daadwerkelijk komen via een wandelpad en dat was speciaal. We stonden letterlijk boven aan de waterval (al het water komt samen in een cirkel). Het was echt heel mooi om mee te maken.
Ook zijn we nog naar een vogelpark geweest en ook dat had ik niet willen missen. De mooiste papagaaien, toekans (I love toekans!), kolibrietjes en een vlindertuin. In de grootste kooien konden we rondwandelen, wat wel hilarisch was omdat vele vogels niet schuw waren.
Ik had een hostel geboekt, ik dacht: nu ga ik ze ook meteen voorstellen aan de backpackerswereld :p en dat beviel prima, op de koude douche na en….. de kakkerlakken! Ik weet dat het bij Zuid-Amerika hoort door het klimaat, maar als er dan een kakkerlak rondkruipt van 2 cm of groter dan vind ik het niet meer leuk, haha. Maarja je moet alles een keer meegemaakt hebben, dat hoort erbij.

Bij terugkomst op zondag in Buenos Aires heb ik ze meteen meegenomen naar de stadswijk San Telmo. Voordat we hier naartoe gingen hadden ze allebei niet echt iets met Buenos Aires en waren ze niet positief en enthousiast. San Telmo leeft, bruist en heeft het ‘ware Argentijnse/Buenos Aires gevoel’. Eerst hebben we over de leukste markt van de stad rondgelopen met handgemaakte souvenirs en tweedehands, antieke spullen om vervolgens op een plein lekker op een terrasje te genieten van de ‘tango dansende’ mensen op het plein. Tango muziek hoor je er de hele dag en nacht en mensen genieten volop. Deze dag kon ook de voetbalclub Boca Juniors kampioen worden. En aangezien Ajax niet echt super gaat helaas, ik me nu steeds meer een Porteña voel (inwoner van Buenos Aires) en ik naar de mooiste wedstrijd van het seizoen ben geweest in vak 12 (zie het als de 410/F-side van Ajax, maar dan 10x heftiger) ben ik nu ook (!) een Boca aanhanger! En ja hoor, met een 3-0 winst waren ze kampioen! Jeetje wat een feest in de stad! Geweldig dat ik dit mee mocht maken.

Op maandag was ik jarig! 22 alweer. We zijn naar de haven van Buenos Aires geweest (beetje het decadente gedeelte van de stad) en hebben daar op een terrasje gezeten. Vervolgens heb ik ze de stad ingestuurd en ging ik thuis leren. (ofja… poging tot, want welke lunatic gaat er nu leren op z’n/haar verjaardag?) ‘s Avonds ben ik gaan salsadansen met vriendinnetjes en daarna zijn we met z’n 3en uit eten geweest in het beste Argentijnse steakrestaurant, ten eerste omdat ik jarig was, maar eigenlijk ook omdat papa het beste stukje vlees van de stad wilde proeven… ;) En sure it was the best meat ever! 400 gram was het minste en dat konden we echt niet op dus hebben we er de volgende dag thuis nog een keer van genoten. Op deze dag hebben D&E een dagvullend programma gehad in een tourbus en heb ik nog een poging gedaan om te studeren omdat ik de volgende dag mijn laatste examen had. Ze kwamen thuis met heerlijke verhalen en hadden een topdag gehad. De vakantie hebben we afgesloten met een tangoshow en dat was toch wel de beste die ik tot nu toe gezien heb….
Ik wil iedereen bedanken voor de mailtjes, berichtjes, cadeautjes etc… heel erg lief, ik voelde me helemaal jarig! (kaartjes heb ik helaas nog niet binnen, ik zit in Latijns-Amerika en daar hebben ze niet zo’n haast… dus ik wacht rustig af ;))

Al met al was het een supervakantie en hebben ze denk ik een goed beeld gekregen van Buenos Aires. :)
De volgende ochtend namen ze een taxi en moest ik toch even een traantje laten omdat we nu weer 10 dagen 24/7 samen leuke dingen hadden gedaan en ik nu weer alleen was. Maar… na een paar uur was dat weer helemaal over en keek ik alweer uit naar de volgende uitjes.

Zo had ik op zaterdag 10 december mijn feestje! Mijn Birthdaybash! We zijn eerst in ons favoriete restaurant geweest (mijn vriendinnen uit Londen en Oslo) waar we in de tuin konden zitten met een wijntje en een cocktail en een heerlijke maaltijd en vervolgens zijn we naar een club geweest en hebben we de hele nacht op heerlijke latin muziek gedanst… het was echt heel erg leuk! I couldn’t wish for anything else!

Ik wil iedereen fijne feestdagen wensen, ik zal kerst voor de 2e keer in mijn leven in de hitte vieren, met een kerstboom zonder sneeuw, maar…… dat heeft ook wel iets.
En natuurlijk wens ik iedereen een HEEEEEEEL GELUKKIG, SPRANKELEND, GEZOND, VERNIEUWEND, GEWELDIG en FANTASTISCH 2012!
In 2012 ben ik weer van de partij, dus bereid je maar vast voor! La Holandesa returns… ;)

Besitos!
Liefs,

Janneke

  • 11 December 2011 - 16:18

    Kitty:

    Heey Jannie,
    Oh wat heb je weer veel beleefd zeg! En echt goed dat je je tentamens hebt gehaald.
    En dan die foto's, zo mooi!!
    Geniet er nog maar van de komende weken, voor je het weet zijn ze voorbij
    xx Kitty

  • 11 December 2011 - 16:23

    Britt:

    Aaaahh geweldig hoe je het allemaal weer opschrijft! Zo te lezen heb je het echt geweldig gehad met pap en mam, maar ik had ook niet anders verwacht.. Knap dat je zo'n discipline hebt weten op te brengen om te leren terwijl je ouders er waren. Je foto's zijn fantastisch! Lieverd, geniet van je zondag en ik spreek je snel weer :)

    dikke kus en knufffel!!

  • 11 December 2011 - 16:59

    Miek:

    Wat een schitterend verslag toch, en wat een prachtige foto's. Was je tevreden over die 2 fotograven die je reportage hebben gemaakt ? Volgens mij stonden er al een paar bij helemaal op 't laatst. Hou je haaks en geniet nog zo veel mogelijk want nu ben je snel weer in Holland.

    Groetjes XXX Miek

  • 11 December 2011 - 17:12

    Carry:

    Ha lieve Janneke,

    Wat een mooi & lang verhaal. Ik heb de verjaardagskaart (Dancing Queen) ook maar meegegeven aan
    D & E, omdat ik wist dat de post niet zo heel nauw kijkt in BA. Volgens mij hebben je ouwetjes het heerlijk gehad! We horen komend weekend wel alle verhalen van hen. En wat een mooie foto's heb jezelf gemaakt en laten maken! Een beauty ben je!
    Ongelofelijk goed dat je alle tentamens hebt gehaald! Top!!! We kijken echt weer uit naar de tijd dat je in NL bent, kom je weer een keer lunchen? Zal best moeilijk zijn BA achter je te laten en naar het koude NL te komen, maar we ontvangen je met een warm hart!! Geniet nog even goed die laatste weken!
    Dikke XXXXX van ons uit Houten.

  • 11 December 2011 - 18:06

    Hans En Hetty:

    Hey meis, helemaal te gek dat je alle tentamens hebt gehaald. We zijn trots op je. Dan kun je nu een paar weken dubbel genieten van Buenos Aires. Heb vandaag de foto's en filmpjes gezien van je pa. Heel mooi. De watervallen zijn echt geweldig. Tot over een week of 6. Nu nog genieten daar!!!!!
    Dikke kus en dikke knuffel. XXX H&H

  • 11 December 2011 - 19:21

    Sander:

    Ow Jan wat heb je toch weer enorm veel leuke dingen meegemaakt!
    Fijn dat de studiepunten binnen zijn, en niet met de minste cijfers ook.
    Echt leuk dat je je ouders de stad hebt kunnen laten zien waar je de afgelopen tijd hebt geleefd. Dat festival met al die bekende dj's klinkt inderdaad erg gezellig.
    Mooi om te horen dat je verjaardag leuk is geweest, van harte nog (argh slome postbezorgers!).
    De foto's zijn ook weer erg jaloersmakend; prachtig die watervallen, en die foto's die je hebt laten maken kunnen zo in een magazine hoor ;)!
    Geniet nog lekker van je tijd daar (en van de zon).
    Liefs

  • 11 December 2011 - 19:49

    Marij:

    He lieve Janneke, wat fantastisch voor je dat je alle tentamens gehaald hebt, al was dat maar "bijzaak."
    Wel mooi meegenomen natuurlijk.
    Ja heb Elvier en Dolf gesproken (skype) en die waren dolenthousiast over hun reis bij jou en met jou!
    Jammer dat je onze kaart niet hebt gehad, hoop datie nog komt, want we hebben er speciaal voor geposeerd, anders vraag ik aan Fem of ze de foto's die we ervoor gemaakt hebben nog aan jou wil doorsturen.
    Lieverd, nog een hele fijne kerst en oud en nieuw!! en tot gauw in Nederland.
    Liefs Marij

  • 11 December 2011 - 20:45

    Carlijn:

    Querida Janneke!

    Eerst maar eens mijn excuses aanbieden dat ik niks heb laten weten op je verjaardag, maar ik heb wel heel veel aan je gedacht!! Maakt dat het een beetje goed? ;)
    Wat een geweldig verhaaltje weer he! Gaaf, gaver, gaafst! En ik ben helemaal weg van je fotoshoot, wa bende toch een lekker ding! :P
    Bij deze beloof ik dat ik je deze week een mail ga sturen, al zullen de verhalen uit ons koude kikkerlandje erg in het niet vallen bij jou verhalen, maar who cares?
    Blijf genieten en ik kan niet wachten tot de Holandesa returns!! :D

    Gran beso, Carlijn

  • 11 December 2011 - 21:09

    Marloes:

    Altijd weer genieten en jaloers zijn tegelijk op die heerlijke verhalen van je! Disfruta! besote

  • 11 December 2011 - 21:40

    Yoran:

    Wauwauwauw... quiero visitarte tambien..! haha.
    y pienso que tu padre se gusta sus zapatos nuevos.. (es posible que debes corregirme)
    Kuss

  • 11 December 2011 - 21:46

    Hanneke:

    Wat heb je weer een prachtig verhaal zeg en wat een mooie foto's! Hoorde al van Elvier dat jullie het geweldig hebben gehad samen.
    Super dat je ook dit laatste tentamen weer hebt gehaald, petje af hoor!!!!
    Geniet nog maar de laatste weken daar in het mooie,lekkere warme land met die prachtige natuur en het heerlijke relaxte leven!
    Ook wij wensen je natuurlijk een heeeeel gezond,relax en gelukkig 2012!!!!
    Tot ziens over 6 weken!
    Nog veel plezier!!!
    Dikke kus van ons allemaal,
    Hanneke

  • 12 December 2011 - 10:23

    Danielle:

    Hee Jan!
    Wat heb je weer een super verhaal geschreven, hoe jij je belevingen weet te verwoorden, echt geweldig! En natuurlijk super dat je je tentamens hebt gehaald, en dan ook nog eens met die cijfers, je kan trots zijn op jezelf! Je foto's zijn super mooi geworden, ze zijn zeker een leuk aandenken aan al jou avonturen daar in BA! Jij ook hele fijne kerstdagen daar in die wereldstad en tot in het nieuwe jaar!
    XX Danielle (en Stijn)

  • 12 December 2011 - 10:51

    Maaike:

    Janneke! Wat fantastisch om al je verhalen te lezen. In combinatie met de foto's krijg ik een heel goed beeld van le leven daar. Volgens mij ben je enorm aan het genieten. Nog even en dan kan je al je verhalen zelf vertellen. Leuk, want ik heb je wel gemist hoor!
    Ga nog even door met genieten, en we zien elkaar in januari?!

    Liefs Maaike

  • 13 December 2011 - 22:02

    Henk Van Dijk:

    Hoi Janneke, het was weer een heerlijk verhaal en je lijkt weer helemaal te zijn bekomen van de turistas op zapatos del deporte.... Ja ja, we hebben de verhalen in geuren en kleuren gehoord.
    Ik zou je nog bijna vergeten te feliciteren met je studieresultaten. Weet je, nu je er toch bent, kun je maar beter above the line leven en scoren. Ook alles Ok met usted amor grande? Enfin ik hoor het in februari wel. Walk your walk and live your dream!

  • 13 December 2011 - 23:18

    Steef,:

    Dag Janneke,
    Geweldig! wat kun jij leuke verhalen schrijven. Ook nog van harte proficiat met je verjaardag! Fijn dat Dolf en Elvier bij je waren om het extra goed te vieren in die vrolijke Zuid-Amerkaanse sfeer. Jan en Lies zouden geweldig genoten hebben van jouw verhalen en bijzonder trots op je zijn, zeker nu je ook nog geslaagd bent voor de "bijzaken". Gefeliciteerd! Allemachtig wat prachtig: al die ervaringen. Je hebt meer dan 5 kwartier in uur gelleefd. Ik wens je ook nog een prachtig kerstfeest en een vrolijke jaarwisseling.
    Het allerbeste, Steef

  • 14 December 2011 - 10:06

    Claar:

    Lieve Janneke,

    Je lijkt wel een filmster, vooral die foto op het dak vind ik erg mooi!
    Wat fijn dat je zo van het leven geniet..jij bent net zo bruisend als de stad zelf, dus wat dat betreft heb je een goede keus gemaakt om daar te wonen.
    Elke keer weer sta ik verwonderd naar je te kijken hoe je het flikt om al die tentamens te halen. Volgens mij ben je een echte doorzetter, ook al zeg je dat het maar bijzaak is. In ieder geval vind ik het ontzettend knap van je dat je het gehaald hebt en dat je het zo goed kan combineren met leuke uitstapjes en ontmoetingen. Geniet nog zoveel mogelijk van Buenos Aires, fijne feestdagen en tot eind januari ( denk daar nog maar niet teveel aan).
    Een dikke kus,
    Claar

  • 15 December 2011 - 13:52

    Femke:

    Hey lieverd,

    Wat een prachtige foto's! Wauw echt allemaal. En heel fijn om te horen dat je het zo goed hebt.
    Wat vliegt de tijd he? Je bent al bijna een heel jaar weg! Ongelooflijk.
    Wanneer gaan we skypen?:)
    kus!

  • 16 December 2011 - 06:56

    Patrick & Lonneke:

    Hee Janneke! Geweldig weer wat je allemaal doet en ervaart :) En helemaal mooi dat je dat weet te combineren met goede studieresultaten. Ideaal toch :) Geniet er nog van de laatste weekjes en tot in 2012!

  • 16 December 2011 - 09:42

    Hans & Lianne:

    Janneke,
    Allereerst van harte gefeliciteed met het halen van je tentamens ! Dat moest tenslotte tussen alle andere zaken ook nog gebeuren. En er was weer voldoende "stof" om over te schrijven. Het is altijd een genot om te lezen. De stad bruist maar jij ook ! Geniet nog van die laatste weken in de Argentijnse zon en tot binnenkort.

    P.s. Schitterende foto's van die fotograaf.......

  • 17 December 2011 - 13:31

    Brenda:

    He janneke! Leuk verhaal! (beetje later gelezen haha) Je moet nu ook echt lekker gaan genieten van de laatste tijd, ondanks dat het moeilijk gaat worden. Ik ga je gewoon weer meenemen naar de santiago voor het kleine beetje dansgevoel. (dit zal echt niet joiuw gevoel voor BA kunnen vervagen hoor haha)
    X

  • 30 December 2011 - 11:01

    Bert Mulder:

    Beste janneke,
    Op de eerste plaats gefeliciteerd met het behalen van je tentamens.
    Als ik al jou reisverhalen lees snap ik niet dat er nog tijd overblijft om te studeren, je moet het wel heel erg druk hebben. Zijn trouwens allemaal mooie verhalen. Je hebt al heel wat van de wereld gezien.
    Wij wensen je een gezellige jaarwisseling en een voorspoedig en gezond 2012
    Pas goed op jezelf.
    Groeten, Bert en Leny Mulder

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Buenos Aires

Studie en stage

Recente Reisverslagen:

11 Januari 2012

Don't cry for me Argentina....

11 December 2011

High risk, high reward……

05 November 2011

Girlpowerrrrrr....

21 September 2011

Primavera (lente!) :D

27 Augustus 2011

Op zoek naar Tarzan.... ;)
Janneke

Na er een jaar gewoond te hebben en nadat ik verliefd werd op de stad, het land, de mensen en de cultuur en niet te vergeten mijn latino, heb ik besloten terug te gaan om erachter te komen of wonen in Buenos Aires hetgeen is wat ik (tijdelijk) wil. Omdat Buenos Aires nu mijn nieuwe woonplaats is, zal ik uiteraard nog steeds proberen om zoveel mogelijk te reizen en deze verhalen kunnen jullie hier teruglezen.

Actief sinds 15 Dec. 2010
Verslag gelezen: 1019
Totaal aantal bezoekers 102730

Voorgaande reizen:

17 Maart 2013 - 20 Maart 2016

Buenos Aires

01 Februari 2011 - 19 Januari 2012

Buenos Aires

Landen bezocht: