Bijna een echte Porteña! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Janneke Mulder - WaarBenJij.nu Bijna een echte Porteña! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Janneke Mulder - WaarBenJij.nu

Bijna een echte Porteña!

Door: jannekemulder

Blijf op de hoogte en volg Janneke

01 April 2011 | Argentinië, Buenos Aires

Een porteño/a is een inwoner van Buenos Aires. Ik ben op dit moment een porteña in spé.
Het gaat goed hier en ik voel me steeds meer thuis in deze miljoenenstad. Ik ga braaf iedere dag naar school. Ik vind het ook echt leuk om naar school te gaan, ik ga er met veel plezier heen. Ik heb al wat mensen uit mijn klas wat beter leren kennen en ga binnenkort met ze uit. Ze helpen mij met huiswerk en als ik iets niet begrijp dan vinden ze het helemaal niet erg om het nog een keer uit te leggen. Heel lief!

Verder merk ik dat ik al het Argentijnse Spaans overneem. In Argentinië hebben ze een andere vorm voor “je, jij” en dat is wat ik nu af en toe al gebruik (omdat het veel gemakkelijker is ). Wat betreft het woordenboek waar ik het vorige keer over had, het klopt nog ook! Ik wist het niet, ik overdreef even om iets duidelijk te maken maar het boekje heet “Che Boludo” en het is echt een Buenos Aires woordenboekje. Daarom versta ik dus af en toe helemaal niets.

Ook heb ik al kennis gemaakt met de Argentijnse keuken en ik hou het meeste van Empanadas (zie foto). Het is gewoon deeg met een vlees-, groente- of ham/kaas- vulling.

Vorige week had ik 2 dagen extra vrij en dus een lang weekend. Dat waren de dagen waarop veel mensen uit Buenos Aires gingen protesteren tegen de vermissing van de mensen tijdens de dictatuur. Het leek net of de hele stad was uitgerukt, zoveel spandoeken, mensen, parilla's (BBQ's midden op straat, typisch Argentijns) etc. Argentijnen protesteren voor alles (iedere donderdag), maar deit protest was enorm. Heb ik dat ook weer eens meegemaakt.

Met mijn Spaanse lessen gaat het ook de goede kant op. Ik hoorde van een ander meisje in mijn huis (ze kent mijn Spaanse lerares) dat ze vond dat ik echt met sprongen vooruit ging en dat ik het heel goed deed. Ik moet ook zeggen dat de lessen echt heel erg goed zijn. Het blijft ook hangen omdat ik iedere dag praat en het dus meteen in de praktijk breng. Ik hoef op dit moment niet meer de hele tijd “uh…” te zeggen en mijn zinnen worden dus niet meer onderbroken maar gaan in een adem door. Krijg al van klasgenoten, kennissen en de medewerkers in de buurtsuper te horen dat mijn Spaans nu al beter is! Mijn grootste reden dat ik hier ben is om vloeiend Spaans te leren spreken en ik ben nu dus zo blij dat het zo goed gaat.

Salsa lessen heb ik ook iedere donderdag en ik vind het helemaal geweldig! Ik heb dan een smile van oor tot oor als ik de club weer verlaat. Het is erg gezellig en het is Cubaanse salsa, dat is net even wat losser.

Vorige week was de Maarheeze-meeting, want Renee en Michelle Borg waren in town! Eerst zijn we samen uit eten geweest op dinsdagavond, wat erg gezellig was. Op donderdag zagen we elkaar nog even overdag, maar op zaterdag hebben we toch wel het meeste meegemaakt. We gingen rond half 8 ’s avonds samen uit eten. Daar was nog een andere Maarheezenaar bij: Rob Vullers. Daar zit je dan aan de andere kant van de wereld met 4 mensen uit Maarheeze, erg grappig. Vervolgens gingen Renee, Michelle en ik naar een tango show, wat overigens erg mooi was omdat het niet alleen dans was, maar ook zang en theater. Vervolgens zouden we gaan salsa dansen met een jongen die ik had leren kennen. Ik dacht dat hij ons wel zou meenemen naar een leuke salsa-club, maar helaas. We kwamen binnen in een restaurant, waar de dansvloer was vrijgemaakt. Links in de hal stond een tafel met alle autosleutels van de mensen binnen. Het waren allemaal erg rijke mensen met hun jachten in de havens en dikke auto’s (valet parking). Toen we binnenkwamen werd er nog een merengue liedje gedraaid, maar toen wij binnen waren, was het alleen nog maar jaren ‘70, ‘80, rock en roll en cumbia muziek. Renee, Michelle en ik moesten wel lachen en konden alleen maar tegen elkaar zeggen: “dit hadden onze ouders vast wél leuk gevonden.” Haha… We haalden de gemiddelde leeftijd flink omlaag ;). Na een uur moest ik mijn Buenos Aires kerel teleurstellen door hem te vertellen dat wij naar een andere club gingen waar iets meer leeftijdsgenoten zouden zijn. Uiteraard hebben we het vervolgens erg leuk gehad en zijn we los gegaan op reggaeton en andere leuke muziek tot vroeg in de ochtend. Jammer genoeg was het de volgende dag alweer tijd voor de twee meiden om verder te reizen.

Over een week heb ik mijn eerste tentamen! Spannend!

Jullie horen wel of ik het gehaald heb… ;)

Beso grande y un abrazo!

  • 01 April 2011 - 21:25

    Judith Van Raaij:

    Hee Janneke,

    Wat fijn dat je zo snel Spaans leert en het leuk hebt op school! Dus geen "Mean Girls" taferelen? ;)

    Veel plezier, ga vooral veel uit (school is zooo 2009 ;)), maar toch succes met je tentamens!

    xx Judith

  • 01 April 2011 - 23:06

    Monique Borg:

    Wat supergoed van jou, dat het al zo goed gaat met je Spaans! Ik had van onze meiden ook al begrepen dat jullie het erg gezellig hadden gehad samen. Was ook wel fijn om te lezen op facebook dat je 's morgens nog goed was thuisgekomen ;-)
    Stiekem had ik je andere verhalen ook al gelezen en ik vind het prachtig om te lezen wat je allemaal meemaakt. Nou, lieve schat, ik hoop dat je nog 305 fantastische dagen mee gaat maken!!
    Groetjes Monique

  • 01 April 2011 - 23:13

    Britt:

    Hermosa, nou kan ik ook hetzelfde tegen jou zeggen, want wat zie je er goed uit, haha ik vind het niet gek dat die argentijnen zich tot je aangetrokken voelen ;) hihi.
    Heeeel veel succes met leren, ik heb alle vertrouwen in je.. net als met je spaans gaat dat tentamen straks op rolletjes!
    Buenas noches querida, beso grande!!

  • 02 April 2011 - 06:58

    Miek:

    Hoi Janneke,
    Wat leuk daar, een Mareser onderonsje
    in B.A.het is toch weer ff de Brabantse gezelligheid he ? En wat goed om te horen dat je 't Spaans (Argentijns) zo snel onder de knie krijgt. Geniet met volle teugen 'Dancing Queen', en met je eerste tentamen komt 't ook wel goed !
    Dikke kus en tot hoors !

  • 02 April 2011 - 07:31

    Hans & Lianne:

    Hey Janneke,
    Je verhaal leest weer lekker weg. Zo te horen/lezen heb je je draai in B.A. helemaal gevonden. Spannend volgende week hoe je je tentamen doorstaat, maar dat zal wel lukken. Geniet de komende tijd van alles wat op je pad komt en wij lezen het met plezier.
    Dikke knuffel van ons !

  • 02 April 2011 - 08:24

    Hans En Hetty:

    Hey Janneke, fijn te lezen dat je het zo naar je zin hebt. En dat vloeiend Spaans komt er zeker. Ik weet hoe moeilijk het is dus, petje af dame.
    Suscces met je tentamen. Tot de volgende keer.
    Dikke knuffel en een nog dikkere kus.
    H&H

  • 02 April 2011 - 10:19

    Carry:

    Hola querido primo,
    Wat een leuk verhaal weer over alle belevenissen daar in BA.
    Die stad lijkt jou op het lijf geschreven, je komt toch nog wel terug nar NL he? Gelukkig dat je af en toe wat aanloop uit Maarheeze krijgt, maar zo te lezen heb je nog geen heimwee!! Gelukkig maar, veel succes met je tentamen en vooral ook heel veel plezier!! XXX, Carry

  • 02 April 2011 - 14:55

    Hanneke:

    Hey nichtje,

    Weer leuk om je verhaal te lezen !
    Lijkt me gaaf om zo salsa te dansen, maar helaas zo los als jij dat doet zit er voor mij helaas niet meer in!
    Geniet nog van je leuke uitjes en heel veel succes met je tentamen!

    dikke kus van Hanneke en de boys

  • 02 April 2011 - 15:04

    Jamay:

    Lieve Janneke,

    Elke keer weer genieten van je verhalen! Top om te horen dat het goed gaat en je het super naar je zin hebt!

    Geniet er van!

    Liefs,
    Jamay.

  • 02 April 2011 - 16:17

    Yvon:

    Hey chicky!

    Goed om weer een verhaaltje van je te lezen!
    Wat gaaf dat je spaans steeds beter word zeg... Dat word nog wat als je terug komt ;)
    Ik beloof over 3 weekjes een ontzettend lange mail te sturen met alle ins en outs van hier... Dan zitten we (hoogstwaarschijnlijk) in ons huisje en heb ik iets meer tijd!

    Geniet nog maar lekker
    Xx

  • 02 April 2011 - 16:19

    Carlijn:

    Ein-de-lijk weer een verhaaltje, daar zat ik naar uit te kijken!
    Hier gebeurt namelijk zo weinig, dus zit ik dubbel zoveel te genieten van jouw avonturen. De foto's van de tango zijn zoooo gaaf, maar dat is voor mij een mission impossible hihi! ;)
    En die empanadas, bleh! Die hadden ze in Bolivia ook, dat was dus niet echt mijn kostje. Doe mij die enorme grote steaks van de BBQ maar, mmm... :D
    Blijf genieten, want je bent goed bezig en dan zie ik je snel op skype. Zal de juicy details eens gaan verzamelen! ;)

    Beso grande Carlijn

  • 02 April 2011 - 17:56

    Sjoon:

    Jenneke;)

    Mooi om te lezen dat alles naar de zin is..
    geniet er van maar drink met mate:P

    xx

  • 03 April 2011 - 15:01

    Mari:

    Lache Jan!!

    Blij dat het met de taal ook goed gaat! En een Maarheeze meeting aan de andere kant van de wereld, bizar he!!

    Have fun!!

    x Mari

  • 04 April 2011 - 07:18

    Jan De Jong:

    Leuk weer om je verhaal te lezen. Met alle foto's erbij een spannend avontuur.
    Ga zo door, geniet en beleef het
    Groetjes en kus van Jan

  • 04 April 2011 - 08:42

    Ria En Wil:

    Mooie foto,s en interessante verhalen. Fijn voor je dat je het zo naar je zin hebt! We blijven je hier volgen. Veel succes met je examens en veel plezier.
    Groetjes Wil en Ria

  • 05 April 2011 - 16:46

    Monique:

    tjonge...ik zie jou nog niet terug komen hier...wel erg leuk dat alles zo va een leije dakje gaat.Je ouders hadden het ook al zo fijn gehad in Amerika...wat een reizigers familie!Veel succes met je examen/tentamen, en ik hoor en zie het wel weer...pas goed op jezelf...!!!gr Monique

  • 10 April 2011 - 10:19

    Jan C:

    Lieve Janneke,
    Nauwelijks te geloven dat je in Buenos Aires een 'Maarheeze' ontmoeting hebt gehad. 'Maarheeze ligt ergens tussen Eindhoven en Weert' , maar blijkbaar wordt het gehuchtje een mondiale bekendheid (er is zelfs een NS station ;-)) Leuk je verhalen weer te lezen. Heb je je tentamen gehaald? De foto's zien er weer te gek uit, het lijkt wel vakantie. Heel veel plezier de komende weken, geniet ervan.
    Liefs,
    Jan C

  • 11 April 2011 - 06:29

    Paul Reilin:

    Hey Janneke.. Snap dat je het druk hebt daar! school.. stappen alles! En inderdaad.. de tijd vliegt! heb jij dat ook ja?

    Veel plezier nog.. zal je blijven volgen!

    Groetjes

  • 18 April 2011 - 21:56

    Renéetje:

    hey hey!

    Ik lees het verhaaltje wat laat maar weer een leuk verhaal zeg! Zeker onze avond uit is mooi omschreven :D Was echt een geweldige avond, heb toch wel mijn ogen uitgekeken daar in die ´leuke´salsaclub! Het was helemaal genieten om te zien dat die kerel het wel goed naar zijn zin had!! Die club naderhand was toch meer voor ons ;) enn leuke foto´s!

    Kus

  • 26 April 2011 - 15:50

    Sanne:

    Wow super dat het Spaans je zo goed afgaat, had ik eerlijk gezegd ook niet anders verwacht van je ;) Ben heel benieuwd naar je salsa-moves. Heb je gemaild. Maar volgens mij niet zo slim die is afgesloten denk ik. Dus voortaan hier maar berichtje achter laten. Succes nog op school. Hoe is je tentamen verlopen?

    Kusssss.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Buenos Aires

Studie en stage

Recente Reisverslagen:

11 Januari 2012

Don't cry for me Argentina....

11 December 2011

High risk, high reward……

05 November 2011

Girlpowerrrrrr....

21 September 2011

Primavera (lente!) :D

27 Augustus 2011

Op zoek naar Tarzan.... ;)
Janneke

Na er een jaar gewoond te hebben en nadat ik verliefd werd op de stad, het land, de mensen en de cultuur en niet te vergeten mijn latino, heb ik besloten terug te gaan om erachter te komen of wonen in Buenos Aires hetgeen is wat ik (tijdelijk) wil. Omdat Buenos Aires nu mijn nieuwe woonplaats is, zal ik uiteraard nog steeds proberen om zoveel mogelijk te reizen en deze verhalen kunnen jullie hier teruglezen.

Actief sinds 15 Dec. 2010
Verslag gelezen: 667
Totaal aantal bezoekers 102719

Voorgaande reizen:

17 Maart 2013 - 20 Maart 2016

Buenos Aires

01 Februari 2011 - 19 Januari 2012

Buenos Aires

Landen bezocht: