Het kan niet altijd goed gaan..... - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Janneke Mulder - WaarBenJij.nu Het kan niet altijd goed gaan..... - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Janneke Mulder - WaarBenJij.nu

Het kan niet altijd goed gaan.....

Door: jannekemulder

Blijf op de hoogte en volg Janneke

07 Mei 2011 | Argentinië, Buenos Aires

Hola hermosos,

Het is alweer een tijdje geleden dat jullie iets van mij hoorde, maar het gaat nog steeds goed, met ups en downs als het op school aankomt. Ik zou ook graag willen weten hoe het met jullie gaat, ik hoop goed!

Ik zal kort een beetje over school vertellen, aangezien dat de grootste reden is dat ik hier ben. ;) Ik heb leuk nieuws en minder goed nieuws. Ik begin met het minder goede nieuws.
Ik heb ondertussen twee tentamens gehad. Het eerste tentamen was een schriftelijk examen en daar had ik een 5 voor. Ik was hier echt trots op omdat sommige Argentijnen in mijn klas een 4 hadden of nog lager. Natuurlijk moet ik naar mezelf kijken, maar bij mijn 1e tentamen (na enkel 8 weken!) mag ik best even vergelijken als buitenlander zijnde. ;) Het tweede tentamen was een mondeling (zelfde vak). Dit liep allemaal niet zoals het zou moeten gaan en daar ben ik dan ook erg teleurgesteld over.
Wat is het verhaal; ik had samen geleerd met 2 klasgenoten en ik wist echt heel veel. Als ze mij gingen overhoren kon ik het zo allemaal vertellen (ik vond het vak ook erg leuk). Maar toen ik in de klas kwam, sloeg ik dicht door de zenuwen. Ik kwam uiteindelijk, na een aantal minuten, toch uit mijn woorden en de lerares viel me in de reden met een vraag.
Ik kon deze vraag blijkbaar (!) niet goed genoeg beantwoorden en na een aantal minuten zei ze: “Lo siento, aproxima vez”. Met andere woorden, je bent gezakt. Dus ik was helemaal in shock (echt letterlijk) ik begon nog net niet te huilen aan haar tafel maar had wel een brok in mijn keel, want ik wil het zo graag en er is geen volgende keer!
Het is oneerlijk als je het mij vraagt omdat ze me één vraag heeft gesteld. Het cijfer wat ik vervolgens kreeg was een 2. In Nederland zou zoiets nooit gebeuren en als het toch gebeurt, dan is er de examencommissie die zorgt dat de student wel een eerlijke kans krijgt.
Ik laat me niet uit het veld slaan door zo’n lerares en studeer vrolijk verder, want wie kan nu zeggen dat hij/zij gestudeerd heeft aan de Universiteit van Buenos Aires? (geslaagd of niet, haha)

Het leuke nieuws is dat ik al een dagje mee heb mogen lopen binnen de rechtbank van Buenos Aires en dat ik een mediation gesprek heb meegemaakt. Het stel ging scheiden en hadden ruzie over de alimentatie van de kinderen. Ik kon het gelukkig goed volgen en ik vond het erg leuk om mee te maken.
Al mijn leraren werken in de rechtbank en het hooggerechtshof van Buenos Aires, maar mijn leraar Criminologie, is ‘De grote man binnen de Supreme Court of Buenos Aires’! Echt zo grappig, hij is veel te zien in Argentijnse televisieshows en heeft heel veel boeken geschreven met betrekking tot het strafrecht (verplichte studiestof op veel universiteiten in Argentinië).

Ik ben ondertussen ook hard bezig met het regelen van een stageplek. Ik heb een Spaanse sollicitatiebrief gemaakt met behulp van mijn Spaanse lerares en wacht nu dus op een telefoontje voor een gesprek. Ik heb via via wat mensen leren kennen die werkzaam zijn als advocaat op een kantoor. Ook de vader van een vriendin, die zijn eigen advocatenkantoor heeft, zou misschien ook iets voor kunnen betekenen.

Ondertussen heb ik (eindelijk!!) ook mijn visum bijna rond. Dit allemaal mede dankzij een Argentijnse vriend, die zo lief was en tijd vrij wilde maken voor mij om mee te gaan naar de ergste plek in Buenos Aires: het migratiekantoor.
Echt, wat ben ik blij dat ik dan in Nederland woon en wat waardeer ik alles toch 10x meer na zo’n jaar in het buitenland. Ik moest namelijk naar 3 verschillende bureaus in de stad om verschillende documenten op te halen (wat allemaal TE lang duurt). Het laatste document had een digitaal nummer, waarmee ik mijn afspraak bij Migratie kon regelen via internet. Ja, dan moet dat nummer wel werken! NOT!
Dus ik terug naar dat bureau, “Sorry mevrouw, dan moet u toch echt bellen met Migratie, dat is niet ons probleem.” Dus ik gebeld, kreeg ik te horen dat ik naar het kantoor toe moest komen. Gelukkig bood mijn maatje Hugo aan om mee te gaan, want hij zou dat wel eens even voor mij regelen.
Voorstelling van het kantoor: Chaos, drukte, warm, nummertje hier, nummertje daar, alleen maar Spaans sprekende immigranten uit Latijns-Amerika etc. We kwamen daar aan en kregen het nummer: 421. Toen we in de zaal kwamen besefte ik dat we hier wel eens de hele dag konden zitten want het bord gaf pas 180 aan. Als je dan ook even bedenkt dat er ongeveer 6 mensen werkzaam waren, deze werknemers wél alle tijd hadden en dus erg traag (uiteraard want ik ben in Zuid-Amerika) en ieder persoon minimaal 15 minuten duurde, dan weet je het wel, dan zat ik er nu nog! Gelukkig liep Hugo meteen door naar een werknemer die even geen persoon aan zijn balie had en begon de vraag te stellen. Deze meneer antwoordde dat het zo niet ging en dat we moesten wachten. Na nog iets meer aandringen en toen ik er bij kwam staan, wilde hij ons toch wel helpen, (Wat een lieve glimlach al niet kan doen…;). Hoppaaa 240 mensen achter ons gelaten! Alleen had ik dit nooit kunnen doen. Nu moet ik op 20 mei terug om het daadwerkelijk af te ronden. Ik hoop op een easy, relaxte (of juist niet?) meewerking van de Argentijnen….

In de tussentijd zijn ook mijn nieuwe vriendinnen uit Denemarken nog even naar BA gekomen. Ik had ze sinds Puerto Madryn niet meer gezien (eind februari) en het weerzien was echt geweldig! We zijn uit eten geweest, hebben zelf tapas gemaakt, hebben een avondje salsa gedanst op een salsafeest en op de laatste avond gingen we cultureel naar een underground tango bar (geen enkele toerist te vinden) om nog even de Buenos Aires sferen te proeven. Al met al was het afscheid nemen weer moeilijk, want nu wist ik dat ik ze pas weer in Denemarken of Nederland zou zien. Maar, gelukkig is de zee het enige wat Denemarken van Nederland scheidt.

Een ander hoogtepunt wat volgende week gaat plaatsvinden is…………………..
De voetbalwedstrijd BOCA JUNIORS vs. FC. RIVERPLATE!! Dit is echt een wens van mij omdat ik 5 weken geleden naar een wedstrijd van Riverplate ben geweest en ik vond dat die wedstrijd al ontzettend veel sfeer had. Maar Boca-Riverplate valt te vergelijken met Real Madrid vs. Barcelona, dus een ‘superclasico’ zoals ze dat hier noemen. Het is erg moeilijk om kaartjes te bemachtigen voor zo’n wedstrijd maar ‘lucky Janneke’ heeft een aardige hardcore voetbalfan leren kennen die dat even voor mij zou “regelen”. Want het bijkomende pluspunt is dat ik daardoor in het vak van de harde kern zit! Ik heb mijn Argentijnse voetbalshirt al en ik heb er ontzettend veel zin in! (Het leuke is dat die ochtend wordt beslist wie de kampioen van Nederland wordt, Ajax! ;))

Ik heb nog meer nieuws!
Britt me komt opzoeken in Augustus en vertelde me vorige week dat haar vliegticket geboekt is! We hebben besloten om samen de landen Bolivia en Paraguay te bezoeken. Helemaal geweldig!
Daarna zal ik vanaf 22 augustus in een nieuw appartement gaan wonen. Nu woon ik in een studentenhuis maar daar ben ik echt klaar mee. Er is heel veel lawaai omdat de studenten echt iedere avond losgaan in de huiskamer en het internet is hier zo slecht, terwijl ik dat nodig heb voor school. Ik heb dus besloten om toch op zoek te gaan naar iets nieuws. Zoek en gij zult vinden, want vanaf augustus heb ik een appartement voor mezelf met een grote keuken met bar en barstoelen, wasmachine (nu ging ik steeds naar de wasserette omdat er hier geen aanwezig is), een queensize bed, een lounge bank, kabel televisie, balkon en het kersje op te taart: een zwembad op het dakterras!! Aangezien het in september weer warm wordt, kon ik het niet laten om te verhuizen naar dit paradijsje. Als we het doen, dan doen we het wel goed. Haha…

Jullie horen weer van me!

Beso Janneke



  • 07 Mei 2011 - 17:32

    Marloes:

    Ow Jans waaw, wat een verhaal! Laat je niet uit t veld slaan door dat tentamen, jij komt er wel meiske! Ik ben super jaloers dat je naar River - Boca gaat, dat is wel zoooo vet! Je nieuwe appartementje klinkt super, je zou wel gek zijn dat af te slaan ;). Bueno chica, disfruta Argentina al maximo, es una oportunidad q no mucha gente tiene y como sos una chica tan fuerte... Vos vas a conquistar todo! Besote

  • 07 Mei 2011 - 17:53

    Miek:

    Hoi Super Meisje,
    Heb ff zitten rekenen maar ik tel gelukkig voor jou meer plussen als minnen, Jammer van dat tentamen, weet ook helemaal niet hoe belangrijk dit is voor je hele studie, maar volgens mij komt 't helemaal goed met jou hoor. En dat nieuwe appartement, wow dat klinkt wel heel vet zeg. Geniet van de match en heel veel groeten en een dikke kus ,
    Miek

  • 07 Mei 2011 - 18:37

    Bertie:

    Hey meid!!! Het minder nieuws is wel shit ja jammer dat ze zosnel oordelen!! Maar wat een te vet appartement!! Ben benieuwd naar de foto's tegen die tijd.... Maar wat heb je weer veel beleefd leuk om te horen! maar hier in mares gaat alles goed lekker zijn gangetje. We horen weer van je!!Dikke kus

  • 07 Mei 2011 - 19:02

    Zorana:

    Hooi Jannie!
    Jammer van het tentamen maar het gaat verder, dus nog genoeg tentamens die je gaat halen! Verder zag ik bij de Tango foto's wat achterblijft met je Argentina tintje! Hoe is het weer daar? Als je het maar verder naar je zin hebt! Het blijft leuk om je verhaaltjes te lezen in ieder geval! Geniet er van!

  • 07 Mei 2011 - 20:29

    Henk:

    Hoi Janneke, de bekende ying en yang komen af en toe om de hoek. Een tegenvaller zet je aan om het goede te ontmoeten. Go find it!

  • 07 Mei 2011 - 21:28

    Britt:

    en janneke slaat zich door alles heen, yeah! het komt allemaal goed en ik ben trots op je! Fijn weekend nog en ik spreek je snel weer :) dikke kus!

  • 08 Mei 2011 - 06:25

    Hans & Lianne:

    Hey Janneke,
    Jammer dan van dat tentamen maar er zullen er vast nog meer volgen waar je wel goed uit de verf gaat komen. Daar hebben wij alle vertrouwen in. Fijn dat je een "paradijsje" voor jezelf hebt gevonden. Hier gaat alles zijn gangetje en tellen wij de weken (nog 3) af voordat we op vakantie gaan naar ons geliefde Korfoe. Geniet verder daar Janneke van alles wat op je pad komt en laat je niet uit het veld slaan door een tentamen wat dan niet loopt zoals gewenst.
    Knuffel.

  • 08 Mei 2011 - 07:03

    Carlijn:

    Chica, chica!

    Laat je door zo'n achterlijk klein rot incidentje niet uit het veld slaan he! Je hebt al zoveel bereikt, de rest wordt peanuts. Ik wil je in augustus namelijk niet al in Nederland zien staan... ;)
    Gaaf dat je naar Bolivia gaat, ben benieuwd hoe je dat gaat vinden. Maar dat duurt nog even, nu nog even bikkelen voor school. Dan ga ik nu ook weer aan de arbeit!

    Buena suerte!

    Beso, Carlijn

  • 08 Mei 2011 - 12:07

    Esmee:

    Hey Chick,

    Wat klote zeg van die tentamens maar inderdaad laat je maar niet uit het veld slaan! Komt goed, de volgende tentamens gaan vast beter. Geniet je nog wel daar, super leuk dat een vriendin je komt opzoeken nice:)! Super chill dat je een ander appartement hebt gevonden. Een meisje uit Helmond die vertrekt eind Juli ook naar BA! Echt grappig! Chick geniet er van, hoop dat je snel een stageplaats kan vinden daar!
    Tot snel xxxx

  • 08 Mei 2011 - 12:45

    Sander:

    Jan!!
    Ik zal dan ook maar beginnen met de mindere puntjes: don't let that bitch bring you down!! De volgende keer ga je dat tentamen gewoon dik halen.

    Over naar de (veel belangrijker!) de leuke dingen:
    Wat vet dat je een dagje bij de rechtbank hebt meegelopen!
    Mooi ook dat het visum -uiteindelijk- ook geregeld is.
    Nou zo te horen is dat appartement meer een soort van penthouse ofzo, super chill!
    Geweldig leuk dat een vriendinnetje je op komt zoeken en daar samen mee rond gaat reizen.

    Heel veel plezier bij de Boca vs. Riverplate wedstrijd =D en succes de komende tijd met studeren en het zoeken van een stageadres.

    Xx, Sander

  • 09 Mei 2011 - 04:42

    Sjoon:

    alles komt goed nichtje!!

    we zien u snel

    xx

  • 09 Mei 2011 - 07:43

    Lonneke:

    Hee Janneke!

    Wat super stom van je mondeling zeg! Maar zo te horen compenseren een heleboel andere (super vette!) dingen die stomme lerares! Geniet er nog van daar meid! Vooral ook van dat appartement straks, my god! :D

    x Lonneke

  • 09 Mei 2011 - 09:33

    Rianne:

    Hee chicka,

    Kop op! Is natuurlijk niet leuk dat je de tentamens niet hebt behaald maar jij kunt in ieder geval zeggen dat je op de Universiteit van Buenos Aires hebt gezeten! Wie kan dat nu zeggen?;) Super Janneke gaat gewoon lekker door!:) En je krijgt een paleisje:) Jeeh helemaal geweldig! Ben natuurlijk super benieuwd naar de foto's! Hier gaat ook alles goed:)! Zet hem op meid en geniet natuurlijk ook lekker!

    Heel veel liefs xxx

    Thomas en Rianne

  • 09 Mei 2011 - 10:59

    Oma Trees:

    lieve meid ,ik ben blij je weer eens te horen.Zo te merken heb je het behoorlijk druk.Veel leuke dingen en momenten,maar ook veel tegenvallers.Zo is het nu eenmaal in het leven.Maar alles komt regkom,veel geduld en positief blijven.Meisje ik denk veel aan je en wens jealle goeds,oma Trees

  • 09 Mei 2011 - 15:12

    Bert En Petra:

    Hoi Janneke,
    Soms zit het mee en soms zit het tegen, het is niet altijd eerlijk zoals dingen gaan, maar dat is nou eenmaal het leven. Per saldo zit er toch heel veel mee en die tegenvaller maakt je zeker sterker.
    Veel plezier en succes met alles wat je nog onderneemt en heel specifiek veel succes met het vinden van een stageplek.
    Groeten,
    Bert en Petra

  • 09 Mei 2011 - 15:33

    Carry:

    Hey lieve Janneke,

    Die vrouw zal haar dag niet hebben gehad, ligt niet aan jou, wel onredelijk en voor jou even slikken en balen en ......dan weer op naar de mooiere en leukere dingen van het leven!!
    De beschrijving van je nieuwe 'thuis' beloofd veel goeds, ben nu al benieuwd naar de foto's of krijgen we weer een Skype-rondleiding tegen die tijd?
    Veel succes met solliciteren en geniet van alle leuke dingen daar!
    Dikke XXX, Carry

  • 10 Mei 2011 - 09:13

    Yvon:

    Hey chickyta!

    Ik heb al veelste lang weer niets laten weten :( Snorry!
    Gaaaf dat toch je appartementje door gaat! Vanaf augustus al.. dat is alweer zo daar!
    Heerlijk. Gewoon lekker van genieten!! Ondanks alles!
    Vandaag komen ze i-net maken. Dan kan ik je eindelijk met rust mailen!!
    En skypen natuurlijk.
    Ik beloof bij deze: We spreken ons snel!
    Ik denk aan je.

    Xx

  • 15 Mei 2011 - 17:36

    Ria En Wil:

    Wauw Janneke, wat een ondernemende jongedame ben jij!
    Niet te stoppen gewoon en je hebt groot gelijk!Jammer van het mondeling, maar je laat je niet klein krijgen.Fantastisch wat jij allemaal ziet,doet en voor elkaar krijgt. Ga zo door! Groetjes Ria en Wil

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Buenos Aires

Studie en stage

Recente Reisverslagen:

11 Januari 2012

Don't cry for me Argentina....

11 December 2011

High risk, high reward……

05 November 2011

Girlpowerrrrrr....

21 September 2011

Primavera (lente!) :D

27 Augustus 2011

Op zoek naar Tarzan.... ;)
Janneke

Na er een jaar gewoond te hebben en nadat ik verliefd werd op de stad, het land, de mensen en de cultuur en niet te vergeten mijn latino, heb ik besloten terug te gaan om erachter te komen of wonen in Buenos Aires hetgeen is wat ik (tijdelijk) wil. Omdat Buenos Aires nu mijn nieuwe woonplaats is, zal ik uiteraard nog steeds proberen om zoveel mogelijk te reizen en deze verhalen kunnen jullie hier teruglezen.

Actief sinds 15 Dec. 2010
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 102723

Voorgaande reizen:

17 Maart 2013 - 20 Maart 2016

Buenos Aires

01 Februari 2011 - 19 Januari 2012

Buenos Aires

Landen bezocht: