Holanda siiii!! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Janneke Mulder - WaarBenJij.nu Holanda siiii!! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Janneke Mulder - WaarBenJij.nu

Holanda siiii!!

Door: jannekemulder

Blijf op de hoogte en volg Janneke

17 Maart 2011 | Argentinië, Buenos Aires

Hola familia y amigos!

Hier weer een verhaaltje van mij vanuit het levendige Buenos Aires!
Mijn lessen zijn begonnen! Op woensdagavond hadden we een bijeenkomst voor buitenlandse studenten. Op dat moment verstond ik het meeste Spaans wel. Totdat die meneer begon te praten….. Jeetje wat snel! En ook nog met het accent van Buenos Aires en met hun eigen woorden. Buenos Aires heeft bijna een heel woordenboek aan eigen woorden (dat is wat overdreven, maar het zijn er wel wat). Dus al met al, wist ik dat het niet gemakkelijk ging worden voor mij en dat ik er wat harder tegenaan moest. De volgende dag zou mijn eerste les beginnen.
Op donderdag liep ik lekker naar school, het is namelijk een halfuur lopen en ik vind het geweldig! Ik heb 3 routes dus het wordt nooit saai. Moet ik boodschappen doen op de terugweg, dan pak ik route 1, wil ik gewoon genieten van de wandeling, pak ik route 2 en de 3e route is een ander verhaal. Dan kom ik namelijk door een van de grootste winkelstraten en ik ken mezelf nu goed genoeg dat als ik daar doorheen loop, ik de nodige pesos achterlaat.
Maargoed, nadat ik aangekomen was in de les ‘criminologie’ heb ik 50 minuten zitten wachten met de hele klas. Blijkt het dat de leraar niet komt opdagen. Tja.. ik stond er niet van te kijken, het is Argentinië en dan kun je alles verwachten. Huiswerk en boeken had ik nog niet, dus toen maar weer terug naar huis…

Vrijdag had ik een tweede kans in de les ‘familierecht’. Gelukkig was deze leraar er wel. Helaas verstond ik maar 10% van wat er gezegd werd. Ik vroeg me toen echt af wat ik hier doe! Waarom moet ik altijd zulke uitdagingen aangaan? Maargoed, ik ga nu 2 of 3 keer in de week Spaanse lessen volgen en ik moet zeggen; iedere les versta ik een beetje meer. Ik ben nu ook continu heel erg moe omdat ik nog steeds alles vertaal in mijn hoofd naar het Engels of Nederlands.
Ik zal de komende maanden de volgende lessen gaan volgen:
1. criminologie
2. familierecht
3. mediation
4. georganiseerde misdaad en politieke misdaad (internationaal)
Zoals jullie zien is het strafrechtelijk gebaseerd, maar dat kan hier en ik ben daarin erg geïnteresseerd. In Nederland moet ik weer andere vakken gaan volgen, dus I love it!
De school is oud maar erg mooi en groot. Ik ben de enige Nederlandse in de groep uitwisselingsstudenten. Ik word helaas wel een klein beetje aan mijn lot overgelaten, maar dat is denk ik alleen maar goed, want daar leer ik ook weer van. Ik heb het erg naar mijn zin op school. Heel veel studenten lopen in pakken rond omdat ze al werken, echt heel leuk. Twee klassen waar ik in zit bestaan maar uit 10 mensen, wat ook erg fijn is zodat ik meer aandacht krijg.
Vandaag had ik mijn eerste klas mediation en dat was wel een hele grote groep. Ik heb meteen leuke mensen leren kennen die me graag wilden helpen, wat ik erg fijn vind.
Deze les deed me meteen weer denken aan mijn eerste schooldagen in Amerika. Bijvoorbeeld vanwege het feit dat ze mijn naam echt niet kunnen uitspreken en ik voortaan Johanna heet (is mijn tweede naam en ze spreken het zo mooi uit hier) en dat ik uit Holanda kom, “Ohhhh muy linda! (heel mooi!)”. En de meeste jongens beginnen meteen over de finale wereldkampioenschap voetbal en kennen PSV en Ajax allemaal heel goed. Ik ga binnenkort naar een wedstrijd van Boca of River (de twee aartsrivalen in de stad). Kaartjes voor die wedstrijd krijgen is onmogelijk, maar een andere klassieker vind ik al geweldig!

Het Spaans in een conversatie gaat wel echt de goede kant op, ik kan al hele gesprekken voeren en ik ken nu een jongen (Manuel, we zitten samen in 2 klassen) waarmee ik de afspraak heb dat ik Spaans tegen hem spreek omdat ik dat wil leren en hij spreekt Engels tegen mij omdat hij dat wil leren. Zo kunnen we elkaar verbeteren en het werkt nog ook, erg leuk!

Wat betreft ‘buitenschoolse activiteiten’ heb ik ook weer van alles meegemaakt. Uiteraard heb ik met verschillende mensen weer wat nachtclubs onveilig gemaakt, maar dat kan hier 7 dagen in de week. Er is zoveel keus in de verschillende stadsdelen. Ik hou het voor nu bij het weekend, want er moet gestudeerd worden. Of af en toe een cocktail op een dinsdag- en/of woensdagavond. Moet kunnen… ;)
Op vrijdag hadden we een BBQ met het huis. Abel is de vader van mijn huisbaas (en eigenlijk nog steeds de eigenaar van het pand) en is iets ouder dan 70. Maar het is zo’n lieve man. Hij had de hele BBQ geregeld en kwam ons persoonlijk aan de deur uitnodigen. Iedereen was aangeschoten en Abel was zelfs dronken, wat zorgde voor hilarische taferelen. We zijn uiteindelijk gaan dansen en hebben elkaar op deze manier nog beter leren kennen. Gisteren hadden we een sushi avond. Een jongen uit ons huis is souschef in een sushi restaurant en kwam samen met een collega sushi maken voor ons allemaal. Echt top!

Afgelopen zaterdag ben ik met 1 Nederlands meisje en 2 Duitse meisjes naar Tiesto geweest. Hij heeft een wereldtour op dit moment en Buenos Aires was ook aan de beurt. Het was echt zo gaaf, normaal gesproken hou ik daar niet zo van, maar ik zou het zo weer doen!
Drugs wordt hier zoveel gebruikt! Ik sta er een beetje van te kijken… Tijdens het concert had meer dan 50% een zonnebril op vanwege XTC en ik werd bijna stoned van alle mensen om me heen die aan het blowen waren. Echt ongelooflijk!
En als ik, als 21-jarige Nederlandse, zeg dat ik nog nooit stoned ben geweest, dan krijg ik veel verbaasde gezichten. Dus… daar moest verandering in komen. Nou roep ik al een tijdje dat ik het ‘ooit’ wel eens zou willen proberen. Afgelopen zondag zaten we in het park nog even te genieten van de laatste ‘echt’ mooie dagen in Buenos Aires, want eind maart houdt het waarschijnlijk op, toen er een man aan ons vroeg: “You want a cookie with grass?” Nou goed, mijn 3 vriendinnen waar ik het meeste mee heb hier vonden dat het tijd werd voor mij om het ook maar eens te proberen. En tja.. toen moest ik Nederland wel ff respresenten. ;) Gelukkig heb ik een goede eerste keer ervaren, ik was gewoon heel relaxed en wilde het liefst niets doen en hangen en moest zoals gewoonlijk wat meer lachen dan normaal, haha zo grappig!

Ik heb mijn eerste hiphoples vandaag gehad. Ook dat was geweldig. Iedere week doen we weer wat anders, wat ik juist leuk vind. Dan zit je ook niet vast aan zo’n dans die je iedere week opnieuw oefent. Iedere avond van de week kan ik dus even alle spanning van school van me af dansen. Heerlijk!
Gisteren had ik mijn eerste tangoles! Het is een erg moeilijke dans, maar zo mooi. Ik denk dat het wel goed ging, ik heb zelfs al met de eigenaar van de dansschool gedanst. Ik vind het erg leuk om de tango te dansen dus ik denk wel dat ik meer lessen ga volgen. Ik ben salsa gewend, met andere woorden, je hele lichaam gebruiken, maar dit is wel even wat anders, dansen als een houten pop. Nu alleen nog een paar hakken om het plaatje compleet te maken, want de tango is heel sensueel.

Als ik weer wat spannends meemaak, dan horen jullie het meteen. ;)

Un abrazo y besos!

  • 17 Maart 2011 - 04:28

    Jamay:

    Lieve Janneke,

    Heb maar 1 woord nodig na het lezen van dit topverhaal:

    ENJOY!!!!!!!!!!!!!

    Kus,
    Jamay.

  • 17 Maart 2011 - 07:29

    Peter:

    Janneke,

    Wat een geweldige tijd maak jij daar mee. Ik geniet van je verslagen en de mooie foto's. Ik wens je verder heel veel geluk en succes met het Buenos Aires spaans.
    Peter

  • 17 Maart 2011 - 08:01

    Lotte:

    Hola Sobrina ;),

    klinkt allemaal heel goed!
    veel plezier en succes,

    liefs lotte

  • 17 Maart 2011 - 08:14

    Miek:

    Hey Janneke,
    't 'Echte' leven is nu dus begonnen.
    Volgens mij spreek je over 6 weken vloeiend Spaans, en met die Tango komt ook wel goed, jou kennende. Geniet met volle teugen meisje, dit pakt niemand je meer af !
    Groetjes XX Miek

  • 17 Maart 2011 - 08:23

    Mieke & Niek:

    Jeetje Janneke wat een verhaal weer! En dat Spaans, dat komt wel goed, voor je het weer versta je alles...dat pik je zo snel op! Tiesto, wat gaaf, lekker beetje Hollandse Glorie! :-) Nou geniet ervan!!

    XX

  • 17 Maart 2011 - 08:28

    Marloes Fransen:

    Hola Yohana ;),

    Klinkt uiteraard weer allemaal superdeluxe, maar ik had niks anders verwacht. Succes met je lessen and don't worrie, dat Castellaans komt vanzelf!

    Besosss

  • 17 Maart 2011 - 08:46

    Carlijn:

    Lieve Janneke!!!

    Buenos Aires haalt het slechtste in je naar boven: A cookie with grass! Hihi! :)
    Ik kijk iedere keer weer uit naar je verhaaltjes, heerlijk om te lezen.
    En ach, dat Spaans, komt vanzelf! Ik spreek het ook nog steeds vloeiend... Lang leve de uitdagingen! ;)

    Disfruta de todo!

    X Carlijn

    P.S. Wanneer gaan we skypen!?

  • 17 Maart 2011 - 08:54

    Claar:

    Hey lieve Janneke,

    Jij doet ook niet voor minder he?
    Ik sta steeds verbaasd van de enorme hoeveelheid activiteiten die je onderneemt. Wat een energie..
    Het lijkt me nu nog af en toe heel lastig als je de taal niet genoeg beheerst, vooral met lessen. Maar ik weet zeker dat je de taal heel snel zal oppakken.
    Je hebt weer een heel mooi verhaal geschreven, geniet met volle teugen van alles en iedereen en succes met je spaans en de lessen.
    Liefs, Claar

  • 17 Maart 2011 - 09:27

    Conny:

    Moe van het vertalen in je hoofd?!!.....yeah babe, sure!!! Wat dacht je van school, salsa, nachtclubs, cocktails, bbq's tiesto, tango etc.etc. haha, geniet ervan. Ik kijk uit naar je volgende verhaal.

    x

  • 17 Maart 2011 - 14:26

    Femke:

    Hey lieverd,

    Ik vond het heel leuk om met je te skypen:D moeten we echt vaker doen. En wat een leuke dingen heb je weer geschreven.
    Jamay schreef 10 uur geleden 1 woord: ENJOY!!!
    Ik heb ook 1 woord: JALOERSSSSSSS!
    lekker weer, bruin zijn/worden, Spaans leren, feestjes/bbq's/coctails, en DANSEN!
    Heerlijk lieverd ik hoop dat je er genoeg van geniet.
    Vanavond moet Ajax even winnen van Spartak Moskou anders liggen ze ook weer uit de Europa League.
    En oja, ik ga over twee weken ongeveer verhuizen. Ik krijg een schattig huisje met een schattige keuken en een schattige slaapkamer:) en niet te vergeten een heel schattig tuintje;) Als ik er zit zal ik wel foto's sturen.
    kus!

  • 17 Maart 2011 - 19:07

    Sanne & Cas:

    Hey Janneke,
    Geweldige verhalen! En zo zijn die doopnamen toch nog ergens goed voor he!! ;) Geniet ervan daar! En blijven schrijven! Want daar genieten wij hier dan weer van!!
    Grz xx Johanna & Casper ;)

  • 17 Maart 2011 - 22:11

    Britt Van Mensvoort:

    hihi jan die stoned is, dat had ik willen zien! echt vet :D En mooi verhaal heb je weer geschreven! ik heb er het volste vertrouwen in dat dat wel goed gaat komen met je spaans, don't worry! be proud of yourself dat je dit allemaal aangaat!
    have fun, querida! xxx

  • 18 Maart 2011 - 09:21

    Oma Trees:

    Lieve meid,
    Wat een verhaal weer.Ik kan het bijna niet vatten wat een geweldige energie jij
    kan opbrengen.Jouw leventje daar bruist de pan uit.Toch een goede raad,je moet het tot eind Januari het volhouden,dus een beetje dimmen kan nu geen kwaad!Lieve schat,veel succes verder.Ik kijk uit naar je volgende relaas.Kus oma.

  • 18 Maart 2011 - 09:51

    Lonneke:

    Hoi Janneke! Jeetje zeg, wat doe jij een vette dingen daar allemaal! Je haalt er echt alles uit, echt super leuk om te lezen :D geniet er nog van daar meis! En met dat Spaans van daar komt het vast snel goed ;)
    Liefs, Lonneke

  • 18 Maart 2011 - 14:06

    Mari:

    hahaaa..klinkt allemaal super; Tiesto, lekker eten, special cookies, stappen, winkelen!! En dat Spaans dat komt van zelf wel goed, goed kletsen met iedereen en voor je het weet versta je alles!

    Succes en have fun!

    Alaaf ;-) Kuz Mari

  • 18 Maart 2011 - 16:02

    Carry:

    Ik heb weer genoten van het lange verhaal en de maffe foto's, dit keer!!
    Zo te lezen is je blessure helemaal voorbij en dans je weer de sterren van de hemel! Een Skype na-controle van "dr Jan" kan altijd nog he!! Wat een interessante vakken allemaal die je op je opleiding volgt en dat allemaal in het spaans, petje af hoor!.
    Krijg je ook nog lessen over de drugs en drank wet? Ben je nu ervaringsdeskundige in!
    Lieve nicht, geniet er nog lekker van en tot het volgende verhaal!
    XXX
    Carry

  • 18 Maart 2011 - 16:25

    Marij:

    Hoi ver nichie ,
    Ik lees het al, meestal dikke ups!! en soms wat dipjes.
    Experimenteren hoort erbij, een koekje met gras kan echt geen kwaad (hihi).
    Wat heerlijk om weer alles zo met je mee te beleven en wat maak je toch leuke dingen mee.
    Lieve meid, sterkte met de spaanse rechtenlessen, maar kennelijk krijg je veel hulp en zal het allemaal wel loslopen.
    liefs van Marij

  • 18 Maart 2011 - 18:00

    Stijn En Daan:

    Lieve Janneke,

    We hebben weer met heel veel plezier jou verhalen! Wat maak je daar toch veel mee! Heel veel succes met je lessen in het Spaans, maar jou kennende komt dat vast goed! Geniet van het dansen, de gezelligheid van je huisgenoten en alle andere geweldige dingen die je daar meemaakt!

    Liefs Stijn en Daan

  • 18 Maart 2011 - 19:23

    Jan De Jong:

    ik heb weer genoten, en met je meegenoten. Dat is het leuke van je verhalen, dat ik alles een beetje meebeleef.
    Houwen zo. Veel plezier met alles.
    Groetjes en kus van
    Jan

  • 20 Maart 2011 - 12:14

    Esmee:

    Lieve chick,

    Wat een super verhaal zeg! En wat een gave school echt bizar gewoon, daar is de JHS niks bij :P niet dat het ooit was maar toch!
    Echt hele leuke foto's je ziet er goed uit! Weet je school komt vast wel goed en dat spaans heb je zo onder de knie of ja ik bedoel met de lessen dan!
    Lieverd geniet er maar ontzettend van!
    Kus Esmee

  • 20 Maart 2011 - 15:53

    Renéetje:

    Hee Janneke!!

    Weer een leuk verhaal zeg, helemaal leuk met de gedachte erachter dat michelle en ik gaan zien hoe je leven er daar in het echt uitziet als wij dinsdag in BA aankomen :)

    Tot dinsdag!

    Xx Renee en michelle

  • 25 Maart 2011 - 15:16

    Sofie Van Den Enden:

    Hee Janneke!
    Wat super gaaf zeg allemaal!! Hoe is ie verder zo met je? Vast heel goed als ik het zo allemaal lees! Ik heb gister bericht gehad, en vertrek 2 mei naar Palga = Griekenland! Woehoe, voor 4 maanden en 3 weken!
    Veel plezier en suc6 nog met alles wat je daar nog gaat doen en meemaken!
    xxx Sofie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Buenos Aires

Studie en stage

Recente Reisverslagen:

11 Januari 2012

Don't cry for me Argentina....

11 December 2011

High risk, high reward……

05 November 2011

Girlpowerrrrrr....

21 September 2011

Primavera (lente!) :D

27 Augustus 2011

Op zoek naar Tarzan.... ;)
Janneke

Na er een jaar gewoond te hebben en nadat ik verliefd werd op de stad, het land, de mensen en de cultuur en niet te vergeten mijn latino, heb ik besloten terug te gaan om erachter te komen of wonen in Buenos Aires hetgeen is wat ik (tijdelijk) wil. Omdat Buenos Aires nu mijn nieuwe woonplaats is, zal ik uiteraard nog steeds proberen om zoveel mogelijk te reizen en deze verhalen kunnen jullie hier teruglezen.

Actief sinds 15 Dec. 2010
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 102673

Voorgaande reizen:

17 Maart 2013 - 20 Maart 2016

Buenos Aires

01 Februari 2011 - 19 Januari 2012

Buenos Aires

Landen bezocht: