INCREÍBLE! (Ongelooflijk!) - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Janneke Mulder - WaarBenJij.nu INCREÍBLE! (Ongelooflijk!) - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Janneke Mulder - WaarBenJij.nu

INCREÍBLE! (Ongelooflijk!)

Door: jannekemulder

Blijf op de hoogte en volg Janneke

31 Mei 2011 | Argentinië, Buenos Aires

Hola a todos!

Nou wat ik nu weer heb meegemaakt is zeker weten weer een van mijn hoogtepunten van dit jaar hier in BA! Na mijn laatste verhaaltje ben ik namelijk op zondag 15 mei naar de voetbalwedstrijd Boca Juniors vs. Riverplate geweest. Het zijn de twee grootste voetbalclubs van Buenos Aires en de rivaliteit is enorm. Het was echt een ervaring die ik nooit meer van mijn leven zal vergeten!

Natuurlijk had ik ’s ochtends eerst mijn wekker gezet om Ajax-Twente te kijken, heerlijk! Eerst lekker in bed genoten van de 3 doelpunten om vervolgens nog een wedstrijd te zien maar dan de ‘superclasico’ van Argentinië. Ik heb overigens weinig van de wedstrijd gezien maar dat zal ik zometeen uitleggen.

Ik werd opgehaald door mijn voetbalmaat en hij vertelde me dat we echt op tijd moesten zijn anders werd het dringen voor de poortjes. Toen we bij het stadion van Boca ‘La Bombanera’ (betekenis: de chocoladedoos) aankwamen ging hij meteen naar zijn ‘hooligan vriendjes’ en kreeg ik van een andere man een seizoenskaart in mijn handen gedrukt. De kaart toonde een foto van een vrouw met zwart lang krullend haar en een donkere huidskleur, met andere woorden, daar leek ik dus echt niet op, al had ik het graag. Vervolgens hebben we 2 uur gewacht voor het stadion terwijl de harde kern alles aan het voorbereiden was. Denk aan spandoeken van 20 meter lang en 20 meter breed, enorme vlaggen, confetti, ballonnen etc.
Toen ik bij de poortjes aankwam, riep een van de mannen dat er iemand met mij mee moest lopen want ieder achterlijk persoon kon zien dat het niet mijn seizoenskaart was. Vervolgens werd er speciaal voor mij een poort aan de zijkant geopend (waarom dat was, vraag ik me nog steeds af) en hij hield de kaart voor de sensor van de poortjes. Daarna werd ik met alle geweld door het poortje geduwd en vroeg de bewaker meteen “waar is je pas?” waarop ik antwoordde dat die meneer hem voor me bewaarde. Ok, dan was het goed, niets aan de hand. Hoe gemakkelijk dit ging was echt een lachertje. Dit alles speelde zich al af in een grote menigte die stond te wachten tot ze naar binnen mochten.
Ik heb zelf sterk het gevoel dat het een beetje een onderwereldje is, iedereen kent elkaar al 20 jaar en er zijn een aantal mensen die het voor het zeggen hebben in het vak.
Zoals je begrijpt valt een lange, blanke meid met blauwe ogen en lichtbruin haar dus ontzettend op! Het vak bestond voor 99% uit mannen (type: achterbuurt) en ik, haha… ik voelde me echt het zwarte schaap en moet zeggen dat ik op momenten wel een beetje gespannen was.

Toen we binnen waren werd de sfeer langzaam opgebouwd. Ik vond het begin al geweldig waarop de mannen zeiden ‘wacht maar, dit is nog niets.’ En inderdaad, een halfuur later zat het hele vak vol, kwam de drumband met veel trommels, trompetten etc. en had ieder persoon wel iets in zijn hand. Ik stond bovenaan te dansen op de latin muziek van de drumband toen ik werd meegetrokken door een van de mannen naar de ‘échte harde kern’. Ik heb een filmpje gevonden op youtube wat maar 50 sec. duurt en als je goed kijkt, zie je achter de goal een gedeelte wat eruit springt. Dat kwam omdat alle mannen daar ergens bovenop gingen staan. Daar stond ik dus tussen en het was echt geweldig om mee te maken! Iedereen in dat vak ademt, droomt en leeft Boca en een verkeerd woord en het kan al misgaan. Woorden zoals ‘puta madre’ en nog veel meer scheldwoorden komen regelmatig voorbij en 3 uur lang heeft het hele vak alleen maar gezongen en gedanst. De wedstrijd is lang niet zo belangrijk als in Nederland. De uitslag des te meer. Ik heb ook alleen maar staan dansen en gezongen en heb echt genoten voor 10!
(Filmpje Boca: http://www.youtube.com/watch?v=KLDHj1lf7tk)

Ook zag ik dat sommige mensen in het vak een beker vasthadden en het leek mij leuk om daarmee op de foto te gaan, gewoon voor de lol als aandenken. Ik dacht namelijk dat het nepbekers waren net zoals je in Nederland een nepschaal kunt kopen. Wat bleek nou, dat waren de echte bekers die Boca internationaal en nationaal gewonnen had en het was dus niet gewenst als ik daarmee op de foto zou gaan. Er staan ook daadwerkelijk mensen omheen om de bekers te bewaken (zie foto). Na een uur kwam er dan toch een persoon naar me toe en zei dat het wel oke was als hij de beker vasthield en ik ernaast stond. Op het moment dat ik mijn camera tevoorschijn haalde, keken serieus bijna alle omstanders in het vak naar mij, echt ongelooflijk.
Gelukkig won Boca met 2-0 en dus was de sfeer positief. Maar op het einde kwam er een vrouw naar me toe en zei: “Je kunt maar beter geen foto’s meer maken als ik jou was.’ Ik begreep niet waarom, maar ze legde uit dat er mensen in het stadion waren met een stadionverbod en/of voorwaardelijk gevangenisstraf hadden. Als ik dan foto’s van ze maakte konden ze boos worden omdat zij niet weten of ik een journalist ben of de foto’s op internet ga plaatsen etc. Weer zo’n angstig momentje haha… Geweldig wat ik allemaal mee heb gemaakt als ik erop terugkijk!

De week daarna was ook geweldig want ik had mijn eerste sollicitatiegesprek hier in Buenos Aires voor mijn stage. Dit sollicitatiegesprek was met niemand minder dan de ex-minister van werkgelegenheid van Argentinië! Ik was best nerveus want ik wist natuurlijk niet of mijn Spaans goed genoeg zou zijn voor het beantwoorden van de vragen, maar…….
Ik heb een stageplaats!! Het gesprek duurde niet langer dan 5 minuten en hij was blijkbaar meteen enthousiast.
Tenminste hij heeft me in dat gesprek toegezegd dat ik werkzaam zal zijn in zijn advocatenkantoor en me bezig zal gaan houden met sociaal recht. De thesis is hij nog aan het bedenken, maar ik begin het langzaam aan niet meer te geloven want hij zou me nu al een week lang bellen. Ik weet dat je altijd moet wachten na een sollicitatiegesprek en geduld moet hebben, maar hij heeft nu al 3x een datum beloofd waarop hij me zou bellen, ik hoop dus op het beste……

Het is geweldig hier in Buenos Aires! Iedere dag is een feest en ondanks dat het hier herfst is en de bomen kaal zijn geworden in de afgelopen weken, is het weer met vlagen nog steeds super! Helaas moest ik dinsdag wel voor het eerst mijn verwarming aanzetten omdat ik het echt koud had, dus de dagen van 20 graden worden steeds minder. Maar op een of andere manier vind ik het hier geen enkel probleem als het een keer regent. Waarschijnlijk omdat het in Nederland bijna iedere dag regent….
Vorige week heb ik skates gekocht want ik mistte ze te veel en moest en zou weer skaten! Ik ging met een vriend naar een plek net buiten de stad waar ze net nieuw wegdek hadden aangelegd bij een immense rivier met heel veel zeilboten. Het was echt een rustgevend plekje (wat is dat dan heerlijk, als je de drukte van de stad ondertussen gewend bent) en de zon scheen volop. Een perfect dagje dus!
Hetgeen waar ik ook heel erg blij mee ben is dat er op 30 minuten skate-afstand van mijn huis een heel groot park is met een 3-baans circuit van 1,5 kilometer (afgesloten voor verkeer), waar ik dus heel graag ga skaten! Het is echt een soort paradijsje met palmbomen etc. Vooral omdat ik vrijdag ging toen de zon onder ging…
Mensen komen daar puur om hard te lopen, te skaten of te fietsen. Echt super!

En als laatste kan ik ook mededelen dat ik ben begonnen met hockeyen! Ik heb een team gevonden wat erg enthousiast is dat ik –als buitenlander- met ze mee train. Het was een flinke training van 3 uur lang. Anderhalf uur techniek en anderhalf uur conditietraining. Geweldig! Ze kunnen ook echt wel een aardig potje hockeyen en ze hebben 3 trainers, 2 voor de techniek en 1 voor de conditie! Een trainer speelt hoogste klasse en heeft volgende week een kwalificatiewedstrijd voor het Argentijns nationale team! :D Ik heb een ontzettend gave hockeystick gekocht (de vlag van Argentinië) en oranje schoenen, een leuke mix van NL en AR dus! Waarschijnlijk zal ik pas in september ook wedstrijden gaan spelen, maar het feit dat ik nu meetrain met 22 leuke meiden, vind ik al geweldig!

Ik neem aan dat sommige van jullie nu denken, ‘skaten, dansen, hockeyen, heeft ze nog wel tijd om te studeren?’ Ja hoor, zo ongeveer ;), ik pas het allemaal in mijn rooster en heb nog maar 5 weken school. Het is nu dus de laatste loodjes. Werkstukken inleveren, veel lezen en alle stof proberen te begrijpen in het Spaans. Gelukkig mag ik van 3 van de 4 leraren mijn examens schriftelijk maken in plaats van mondeling na wat er de laatste keer gebeurd is. De leraren die ik nu heb zijn gelukkig begripvoller en vinden het leuk om een buitenlander in de klas te hebben.
Ik wil mijn vakken erg graag proberen te halen ondanks dat ik wel sterk het gevoel heb, en wel realistisch ben, dat het niet voldoende zal zijn en ik mijn semester opnieuw moet doen in Nederland. Maar ik wil niet terug naar huis gaan met het gevoel dat ik eerder heb opgegeven.
Daarnaast ben ik ook tot de conclusie gekomen dat de Spaanse taal echt een studie op zich is. Spaans heeft zo’n uitgebreide grammatica, dat ik nu na 3 lessen in de week, 2 maanden lang nog niet eens op de helft ben. En dan heb je ook nog verschillende soorten Spaans….
Mijn Spaanse lerares zei ook dat ik Rechten én Spaans studeer. Ik ben dus al ontzettend trots en ga de komende weken nog even knallen zodat ik vervolgens kan genieten van mijn volgende rondreis door Noord-Argentinië, Chili, Bolivia en Paraguay.

Dikke kus!
Jullie horen weer van me…

Janneke

  • 31 Mei 2011 - 06:57

    Irene:

    Waaaauuuuw! Die verhalen allemaal! Echt ge-wel-dig! Echt heeeel veel plezier nog daar en ik hoop dat je je examens gaat halen :D (mis onze vrijdagavond poetsdansjes stiekem wel in de friettent :p) Xx

  • 31 Mei 2011 - 07:20

    Marloes Fransen:

    Nou chica, blij dat je de wedstrijd heelhuids hebt overleeft! Dat kan dr idd nogal heftig aan toegaan daar haha. Ik heb hier midden in de gekte gezeten van Barça die de Champions League heeft gewonnen, una locura! Helaas moet ik over 2 weken alweer naar huis, pero no quiero :s... Ik ben blij dat je t goed hebt in BsAs :), nos vemos! besote

  • 31 Mei 2011 - 07:52

    Miek:

    Ha Janneke,
    Inderdaad wat een verhaal weer. Jij bent ook voor de duvel niet bang he ?
    Maar het is wel een grote belevenis lijkt mij om dit zomaar mee te maken. En het is te hopen dat die advocaat snel iets laat weten, die onzekerheid is maar niks.
    Geniet met volle teugen, van je studie, skaten, dansen en straks je vakantie !
    Hou je haaks, dikke knufffel,
    Miek

  • 31 Mei 2011 - 08:02

    Britta:

    Wauw jannie, wat een prachtverhaal heb je er weer op gezet :) en idd, je hebt genoeg reden om mega trots op jezelf te zijn, het is ontzettend knap wat je allemaal doet!! nog ff bikkelen en dan kan het grote avontuur beginnen :D Spreek je snel schattie! Liefs en een knuffel

  • 31 Mei 2011 - 08:54

    Jan De Jong:

    Niet normaal meer. Geniet ervan.
    Dikke kus
    Jan

  • 31 Mei 2011 - 09:41

    Lot :

    Hee lieve nicht
    Echt super leuk om te horen, ik ben echt jaloers op je!
    Heb nog een leuke tijd en heel veel succes met je examens.

    Besos

  • 31 Mei 2011 - 10:20

    Stijn En Danielle:

    Hee Jann!

    Wauwww wat maak jij toch weer veel mee! Het klinkt zo gaaf allemaal! Vertrouw gewoon op jezelf, dan komt alles goed! Geniet er van, met volle teugen!

    Kus van Stijn en Daan

  • 31 Mei 2011 - 13:50

    Lars Van Maaren:

    Wat een verhaal Janneke! Ik ben ook naar een voetbal wedstrijd geweest en de harde kern blijft hier ook maar springen en zingen, maar het voetbal hier is echt belabberd hahaha!
    We moeten echt wat regelen voor volgende week woensdag! Zou zooooooo vet zijn als het door kan gaan! We houden contact!
    Ciaoooo xxx

  • 31 Mei 2011 - 15:26

    Sjoon :

    Super vet, vak 410 alleen dan groter! hahaha

    super.. veel plezie rnog
    xx

  • 01 Juni 2011 - 10:18

    Carry:

    Pfffff, wat een sfeer daar zeg! Je hebt wel lef, lief nichie!! Dit ga je je lang herinneren. En er komen nog zoveel leuke dingen bij....nieuw huis, mooie reis naar Chili, Bolivia, Paraguay, wauw, en hopelijk gaat je stage door! Geniet er flink van, ik doe dat in ieder geval van al je verhalen en foto's!!
    XX, Carry

  • 01 Juni 2011 - 11:02

    Carlijn:

    Chica, chica!

    Ik zie nog net niet groen van jaloezie tijdens het lezen van jouw verhaaltje. Kon ik maar even op bezoek komen!
    Nog even knallen voor je werkstukken en dan lekker genieten van een welverdiende vakantie. Over je stage hoef je je in ieder geval geen zorgen meer te maken. En dat bij de ex-minister, you go gringa! :D

    Geniet van alles en snel weer skypen, y yo voy a trabajar!

    X Carlijn

  • 01 Juni 2011 - 21:06

    Claar:

    Hey Janneke,
    Jij durft zeg! Gelukkig is het goed afgelopen en heb je er leuke herinneringen aan.
    Pas goed op jezelf meissie, sukses met je examens en daarna veel plezier met je rondreis. Veel liefs, ook namens Peet, xxx Claar

  • 02 Juni 2011 - 13:09

    Jan C:

    Ha lieve Janneke,
    Je blijft maar met prachtige en bijzondere verhalen strooien. Wat een belevenis! Twee grote voetbalclubs, zie jij in 1 wedstrijd. Misschien dat je je semester niet haalt, je leert wel heel veel meer (taal, ervaring, cultuur). Langzaam begin ik de tel kwijt te raken welke sporten jij allemaal beoefent: nu komt er weer skaten en hockey bij. Het Argentijnse vrouwenhockey team is al jaren een topteam (wereldkampioen).
    En nu maar wachten op de stageplaats.
    De ex minister komt hopelijk uit een goede
    tijd? We horen het wel. Overigens, in NL regent het al tijden niet meer, en we genieten van het mooie weer. Liefs uit Houten

  • 15 Juni 2011 - 17:12

    Hans & Lianne:

    Hey Janneke, Jij maakt ook echt van alles mee....wat een avontuur !! Vooral zo blijven genieten en die examens........ gaan helemaal goed komen, zijn wij van overtuigd !

    Knuffel

  • 19 Juni 2011 - 15:59

    Irma En Ton:

    Ha die Janneke,
    Leuk om al die spannende verhalen te lezen. Geniet ervan en doe je de groeten aan Lars als je hem spreekt?

    Groetjes en een dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Buenos Aires

Studie en stage

Recente Reisverslagen:

11 Januari 2012

Don't cry for me Argentina....

11 December 2011

High risk, high reward……

05 November 2011

Girlpowerrrrrr....

21 September 2011

Primavera (lente!) :D

27 Augustus 2011

Op zoek naar Tarzan.... ;)
Janneke

Na er een jaar gewoond te hebben en nadat ik verliefd werd op de stad, het land, de mensen en de cultuur en niet te vergeten mijn latino, heb ik besloten terug te gaan om erachter te komen of wonen in Buenos Aires hetgeen is wat ik (tijdelijk) wil. Omdat Buenos Aires nu mijn nieuwe woonplaats is, zal ik uiteraard nog steeds proberen om zoveel mogelijk te reizen en deze verhalen kunnen jullie hier teruglezen.

Actief sinds 15 Dec. 2010
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 102729

Voorgaande reizen:

17 Maart 2013 - 20 Maart 2016

Buenos Aires

01 Februari 2011 - 19 Januari 2012

Buenos Aires

Landen bezocht: