Zo zit het tegen en zo zit alles mee... - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Janneke Mulder - WaarBenJij.nu Zo zit het tegen en zo zit alles mee... - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Janneke Mulder - WaarBenJij.nu

Zo zit het tegen en zo zit alles mee...

Door: jannekemulder

Blijf op de hoogte en volg Janneke

02 Juli 2011 | Argentinië, Buenos Aires

Lieve, lieve, lieve allemaal!

Ik ben ontzettend vrolijk, gelukkig en overmatig positief gestemd! Ik kan namelijk mededelen dat ik alle 3 mijn tentamens gehaald heb!
Ik kan het zelf nog niet echt geloven, want ik had eerlijk gezegd de moed al opgegeven 3 weken geleden. Totdat ik een week voor de tentamens dacht: 'Nee ik mag het nog niet opgeven, ik kan dit wel!' Ik heb daarna 24/7 alleen maar gestudeerd, concentratie problemen proberen te doorstaan (ik kan echt niet lang concentreren, ik heb geen rust in mijn lijf), 6 uur opstaan en vervolgens lezen, vertalen, begrijpen tot laat in de avond, me ontzettend onzeker gevoeld, maarrrr..... het is me gelukt! (en zelfs met één 9!!)

Het enige nadeel is dat het nog niet voldoende is voor mijn school in Nederland. Dat komt door dat ene vak wat ik eerder niet gehaald heb. Maar ook daar heb ik een oplossing voor gevonden. Ik heb nu 3 rechtsvakken, (Argentijns arbeidsrecht, Georganiseerde en politieke misdaad en Mediation) maar ik mag net zo goed een examen Spaans maken voor mijn minor.
Dus in november ga ik het DELE examen maken, dat is een internationaal examen op verschillende niveau's (naar keuze), wat aangeeft dat je de Spaanse taal leest, schrijft, begrijpt en spreekt. Mijn universiteit kent daar dan vervolgens studiepunten aan toe. Ook blijf ik nog een semester langer student aan de universiteit om zoveel vakken te herkansen als ik wil. Dat gaat dus helemaal goed komen! Ik vind dit eigenlijk stiekem wel leuk, want ik vond het al erg dat ik de universiteit moest gaan missen.

Verder kan ik nog meer goed nieuws mededelen. Ik heb namelijk een stageplaats gevonden! Met hulp van een oud-studente van mijn school, die hier ongeveer 3 jaar geleden heeft gestudeerd en stage heeft gelopen, ben ik bij dit kantoor terechtgekomen. Het is een advocatenkantoor en ik zal me gaan bezighouden met de dagelijkse activiteiten binnen het kantoor. Ik kan er nu nog niet zo heel veel over zeggen, maar dat komt wel als ik er daadwerkelijk ga werken. Ik begin op 29 augustus en moet alleen nog een onderzoeksvraag/thesis formuleren, maar daar ga ik me deze week in verdiepen, nu de tentamens eindelijk achter de rug zijn.

Naast al dit goede nieuws, heb ik natuurlijk weer van alles meegemaakt. Tussen het studeren door moet er uiteraard ook tijd vrijgemaakt worden voor leuke dingen!
Zo ben ik een aantal weken geleden met Susan, een Nederlands vriendinnetje die ik op de eerste dag in Argentinië heb leren kennen en nu een hele goede vriendin is geworden, naar Rosario geweest. We wilden allebei even weg uit de stad en het vakantiegevoel opzoeken. In de weekenden ben ik voornamelijk bezig geweest met huiswerk voor school en doordeweeks had ik lessen wat me veel energie kostte. Dus het was tijd voor een gezellig weekendje weg uit de stad. Rosario is 4 uur rijden met de bus vanuit Buenos Aires. Hier stelt dat echt niets voor... Op de heenweg hebben we 4 uur lang alleen maar gekletst (aangezien Susan net zoals ik heeeeel goed kan kletsen, was dat geen enkel probleem). We hebben het weekend genoten van Argentijnse Parillas, Argentijns ijs, de zon etc. Alles waar Argentinië bekend om is....
Op zaterdag hebben we fietsen gehuurd (dúhh... 2 Nederlanders en hun fiets...;)) en het was echt fantastisch!
Het was supermooi weer, geen wolkje aan de lucht en in de zon was het goed vertoeven. (en dat voor wintertijd!)
Na een halfuur op onze fiets, fietsten we langs een terrasje aan de rivier en vroeg Susan: “Zullen we even een kopje koffie drinken?” Waarop ik meteen antwoordde: “Ja, prima!”
Vier uur, 2 café con leche en een lunch later, hadden we ondertussen een kleurtje in ons gezicht gekregen van de zon en besloten we maar om verder de stad te gaan bezichtigen. Gelukkig is Rosario geen bijzondere stad en hebben we niets bijzonders gemist. We zijn naar het monument van de vlag geweest omdat de oprichter/bedenker van de Argentijnse vlag uit Rosario komt en hebben vervolgens weer genoten op een terrasje. (Gewoon omdat het kan…) De volgende dag was het grauw en grijs buiten en besloten we om lekker neer te ploffen in de relaxruimte van het hostel en hebben we de tennis-finale Federer tegen Nadal gekeken. Al met al een heerlijk weekendje… Achteraf hoorde we dat Messi (the one and only schattige, kleine voetbalspeler van Argentinië!) in Rosario was, maar helaas… we hebben niet het genoegen gehad om hem te ontmoeten.

Vervolgens zouden Lars van Maaren en ik op woensdag 8 juni naar Montevideo, Uruguay gaan. Lars (uit Maarheeze) woont op dit moment in Santiago, Chili en vroeg een week daarvoor aan mij, “Janneke ga je mee naar de voetbalwedstrijd van het Nederlands elftal?”. Hier moest ik even over nadenken, maar niet al te lang, want ik was ten eerste nog nooit naar een wedstrijd van het Nederlands elftal geweest en hoe vet zou het zijn om die dan voor het eerst te zien in Zuid-Amerika! Dus Lars zijn vlucht geboekt, ik mijn boot (want voor mij is het maar 3 uur met de boot) en alles was geregeld. Totdat de vulkaan in Chili besloot om het even heel moeilijk te maken voor ons.
Op dinsdag kreeg Lars te horen dat zijn vlucht was geannuleerd en met de bus kon ook niet meer want dan zou hij de wedstrijd niet eens kunnen zien. Ik verkeerde ondertussen helemaal in de stress, want ik wilde toch niet alleen naar Montevideo en alleen naar de wedstrijd?
Toen heb ik gevraagd of Susan met me mee wilde gaan en zij besloot na wikken en wegen om 22.00 op dinsdagavond nog een kaartje voor de boot te kopen!). Toen ik wilde Skypen met Lars om te vragen wat nou zijn plan was, zei hij dat hij geen tijd had om te skypen want zijn vliegtuig ging blijkbaar toch! Toen ik ’s nachts een berichtje kreeg dat hij eraan kwam, was ik helemaal gelukkig! :D
Volgende ochtend met Susan op de boot, altijd leuker dan in je eentje, zagen we vervolgens Lars in Montevideo, die al op ons stond te wachten. Erg leuk om na zo’n tijd weer een bekend iemand te zien!
Het was erg mooi weer en we hebben eerst een beetje door Montevideo gewandeld. Na een goede warme lunch in wederom een parilla, zijn we naar het stadion gegaan. We hadden nog geen kaartjes en vroegen ons af of dat wel ging lukken. Maar na wat nagevraagd te hebben, (mailtjes naar KNVB, de voetbalbond van Uruguay etc…) was het ons gelukt om binnen te komen in het stadion. Het aantal Nederlanders viel mij tegen, maargoed wat wil je ook in Uruguay. Een stadion vol met Uruguayanen en 60 Nederlanders. Als er gescoord werd, voelde ik me net een vis een vissenkom, zo bekeken door iedereen. Het was een leuke ervaring en ik vond het al lang prima dat Uruguay gewonnen had met penalties, hadden zij tenminste een goed gevoel over het feit dat ze gewonnen hadden van “Naranja mechanica” (oranje mechanische team), want zo noemen ze het Nederlandse voetbalteam hier in Zuid-Amerika.

Daarna ging Lars met mij mee naar Buenos Aires. Helaas voor hem was ik erg druk met mijn studie en kon ik dus niet samen met hem de stad gaan bezichtigen, iets wat ik wel echt jammer vond, maar ik kon er niets aan doen. ‘s Avonds zijn we wel naar een tangoshow geweest, die erg mooi was, zijn we naar een echte Argentijnse parilla (steakhouse) geweest met veel wijn en zijn we vervolgens naar een bar geweest om het weekendje af te sluiten.

Ondertussen heb ik ook lekker veel salsa gedanst, ben ik verschillende keren naar de bioscoop geweest, heb ik weer vele kilometers geskate in het park, heb ik veel gerend door de straten van Buenos Aires, heb ik gezellig wat gedronken in verschillende leuke cafeetjes die Buenos Aires rijk is met verschillende vrienden uit Buenos Aires en andere landen.
Zo heb ik ook een avondje gekookt met ongeveer 10 mensen uit de landen: Verenigde Staten, Australië, Argentinië, Zwitserland, Nederland, Denemarken en Columbia. Het was echt gezellig en zo leuk al die culturen samen in een keuken/huiskamer, geweldig!

Manuel, een goede vriend en klasgenoot van mij, is ondertussen geslaagd voor zijn master rechten en hij vierde gisteren zijn feestje. Manuel komt uit een rijke familie en dus reden genoeg voor hem om het in een exclusieve club te vieren en moesten onze namen op een lijst staan om gratis binnen te komen. In deze club komen altijd veel beroemde Argentijnen en ik heb gisteren een bekende acteur uit Argentinië ontmoet zonder dat ik het wist, wel grappig.

Ik heb het al die tijd super gehad, maar nu is er een last van mijn schouders af qua school betreft en kan ik nu ECHT gaan genieten van Buenos Aires. Ik heb zoveel stadswijken nog niet gezien zoals; Palermo Soho, Palermo Viejo, Palermo Hollywood, La Boca en nog zoveel meer. Komende week beschik ik eindelijk over mijn fiets en ga ik eens lekker door de stad fietsen en genieten van mijn vrije tijd.
Zondag vertrek ik naar Santiago in Chili om Lars op te zoeken en vervolgens 7 weken te gaan rondreizen. Oh wat heb ik het toch goed!

Jullie horen weer van me ‘on the road’, hele dikke kus!

Liefs van een heel gelukkig meisje

  • 02 Juli 2011 - 02:52

    Sander:

    OMG wat super goed dat je ze alledrie gehaald hebt!! Ik ben echt super blij voor je, en dan hoef je ook mooi niet nog een minor te doen! Echt mega fijn, nou..kan niet wachten om je nieuwe reisverhalen te lezen :D have fun!!
    Liefs, xx

  • 02 Juli 2011 - 04:38

    Sjoon:

    Nichtje. van harte proficiat.. superrrrr gedaan!
    geniet er nog van en tot snel!

    xx

  • 02 Juli 2011 - 05:38

    Loes:

    Hola! Je hebt Messi wel een klein beetje gezien hoor, hahaha dat bord met VIP Rosario erop? Dat is dus het restaurant van Messi, heeft hij gekocht voor z'n ouders en familie.....

  • 02 Juli 2011 - 06:51

    Hans & Lianne:

    YES ! Janneke, geweldig ze zijn binnen ! Dat wordt nu heel lekker rondreizen de komende weken en genieten. En ook de stageplek is geregeld dus wat kan je nog gebeuren ! Supergoed, we wisten wel dat je het kon. We kijken uit naar de komende verhalen...... Knuffel !!

  • 02 Juli 2011 - 07:02

    Miek:

    Kei TOF Jan je hebt 't toch maar weer gekuuft! Een dikke proficiat in ieder geval en nu lekker genieten, je hebt 't verdiend. En heel veel plezier op je trektocht die je nu kan gaan maken. Ik kijk nu al weer uit naar je reisverhalen. Groet en dikke x,
    Miek

  • 02 Juli 2011 - 07:38

    Britt:

    jaa ik had het natuurlijk allemaal al gehoord, maar je schrijft het weer heerlijk op!! ik ben super blij voor je dat je je laatste tentamen ook gehaald hebt.. so, dat neemt niemand je meer af! I'M SOO PROUD!! :D you're great.. nog een maand en dan kan ons avontuur beginnen, heb helemaal de kriebels.. geniet van BA en deel 1 van je trip lieverd, maar ik spreek je snel weer! besooo

  • 02 Juli 2011 - 08:01

    Jan C:

    Ha lieve Janneke,
    Ik vind het heel knap dat je dit hebt gepresteerd; een minor in het buitenland volgen is al niet makkelijk, en dan met deze cijfers! We hebben het bijna live kunnen volgen; oma was hier om de verjaardag van Lot te vieren, en kreeg een sms van L4. Super! Foto's zien er weer gezellig uit, vervelen doe je niet.
    Veel plezier weer de komende weken.
    X Jan C

  • 02 Juli 2011 - 09:04

    Carry:

    Superrrr Janneke!!! Hartstikke goed van je! Nu geniet het vast nog lekkerder van al het leuks, na zo hard werken!!
    Hele mooie weken in Chili, ik kijk al uit naar de reisverhalen en foto's van die tocht. Dikke xXx, Carry

  • 02 Juli 2011 - 09:11

    Chantal:

    Super Jan!!! xx

  • 02 Juli 2011 - 09:27

    Maaike De J.:

    Joepieeeeeeeeeeeeeee!!!! Lieve Janneke, gefeliciteerd! Echt heel stoer. En nu genieten van de komende 'rustige' periode. Ik blijf je volgen. Liefs Maaike

  • 02 Juli 2011 - 10:41

    Jan De Jong:

    Ik sluit me aan bij wat iedereen al gereageerd heeft, en wat iedereen in de verre toekomst nog gaat reageren; kortom geweldig, gefeliciteerd en veel plezier de komende periode.
    Jan de J

  • 02 Juli 2011 - 12:09

    Claar:

    Wat knap Janneke! Ik doe het je niet na. En wat zie je er goed uit op die foto's. Fijn dat het zo goed met je gaat. Geniet van je welverdiende vakantie.
    Liefs, Claar

  • 02 Juli 2011 - 17:34

    Lars Van Maaren:

    Janneke, wat ontsettend goed!! Sorry voor al de stress die ik je bezorgd had! Ik heb al een beetje een planning gemaakt van wat we kunnen gaan doen :-P Heb een actie gevonden waar we 'maar' 55 euro kwijt zijn om te skien, afgelopen week is er volgens mij heel veel sneeuw gevallen en de bergen rondom de stad zijn echt super mooi.
    Tot snel!! xxx

  • 03 Juli 2011 - 09:18

    Femke:

    Wauw Jan, wat geweldig van je tentamens!
    En wat superfijn om te horen dat je zo gelukkig bent! Doet me echt goed. Ik ga deze week met groep acht van mn stage mee op kamp. Heb ik wel zin in. Gisteren hebben Yoran en Mayra bij mij gegeten en daarna hebben we een potje gebonkt (Arno heeft gewonnen:(), was heel gezellig!
    Geniet van je welverdiende vakantie meis!
    veel liefs

  • 03 Juli 2011 - 09:51

    Bertie:

    Hey meid!!! Super goed van je zeg proficiat!!!! Dan ga nu maar eens lekker genieten dat heb je nu wel verdient. Veel plezier met Lars.
    Dikke kus en veel liefs

  • 03 Juli 2011 - 12:32

    Marij:

    He die Janneke, wat heerlijk voor je dat je je examens hebt gehaald!
    Wat een pak van je hart moet dat zijn.
    En wat een geweldige oplossing die minor.
    Kind wat moet jij ikn de wolken zijn nu en wat heerlijk dat wij zo kunnen meegenieten van hoe gelukkig je bent daar.
    Lieverd, fijne vakantie!
    kus Marij

  • 03 Juli 2011 - 20:01

    Patrick:

    Gefeliciteerd Janneke met het behalen van je vakken! Netjes hoor! En geniet van je vakantie

  • 04 Juli 2011 - 06:23

    Carlo:

    Hey Janneke!
    Super om te horen dat je alle 3 je tentamens gehaald hebt! Goed bezig! Heel veel plezier bij Lars en met de rondreis met Britt!!
    Kus Xxx

  • 04 Juli 2011 - 07:55

    Elvier:

    Lieve meis,

    Wat een leuke reakties allemaal. En wat heerlijk om je verhaal weer te lezen. Ook al weet ik alles al, het is en blijft erg leuk om het te lezen. Je maakt zoveel mee, schrijf dat allemaal maar eens op. Lieverd, ik weet hoe hard je ervoor geknokt hebt. Des te gelukkiger ben ik dat je niet opgegeven hebt. Je bent een kanjer en maakt het jaar tot een succes op alle fronten. We zijn verschrikkelijk trots op je en blij voor je. We horen nu al je plannen aan voor 2012 en 2013........
    Maar nu eerst vakantie vieren! Welverdiend en weer lekker spannend (maar meer voor mij dan). Dag lieverd,
    tot gauw skyps en hele dikke knuffel en kus
    xxx

  • 04 Juli 2011 - 09:18

    Hanneke:

    hey lief nichtje,
    Ik zie dat mijn eerste berichtje niet is aangekomen.
    Toch wil ik je nog 'n keer feliciteren met het behalen van je tentamens !!! Geweldig hoor, zo zie je maar......alles komt goed als je er voor gaat. En nu fijn vakantie vieren meis, je hebt het verdiend! Heel veel succes met je stage, maar eerst genieten!!!
    Groetjes en liefs van ons allemaal.xxx

  • 04 Juli 2011 - 11:02

    Mark:

    Pff...chick, als ik de helft van jou doorzettingsvermogen qua leren had, dan haalde ik alleen maar hoge punten haha!

    Maar ik ben echt supertrots op je!
    Maar ook jaloers want GOD wat heb jij een mooi jaar daar:)

    Ik spreek je snel!

    xx love you!

  • 05 Juli 2011 - 10:22

    Carlijn:

    Ten eerste: Felicidades chica, bien hecho!! :D
    Verder is het goed om te lezen dat je weer zo aan het genieten bent na een tijd van stress. Niet zo onzeker zijn over jezelf, dat komt allemaal goed!
    Zal ik nog even een nieuwtje uit Mares vertellen? Ik ben toegelaten tot de Universiteit van Utrecht! Joehoe, ben nu volop op zoek naar een mooi kamertje, zodat we straks lekker op stap kunnen in de big city! :)
    Geniet van alles en laat ons niet meer zo lang wachten op je verhaaltjes! Groeten aan Lars!

    Beso, Carlijn

  • 05 Juli 2011 - 14:47

    Daan:

    wooow Janneke wat tof! gefeliciteerd met je tentames! en die laatste extra gaat je zeker lukken! een aantal vriendinnen van me gaan nu ook voor een jaar naar Amerika dus ik vroeg nog even welke high school maar helaas niet dezelfde haha;)! gelukkig dat je nu na een tijdje hard leren echt even kan genieten! ik spreek denk ik voor iedereen als ik zeg dat dat je echt 100% gegunt is met jouw doorzettingsvermogen! ik kijk al uit naar je volgende verhaal hoor! have fun de komende weken!!!

    xx Daan

  • 15 Juli 2011 - 18:20

    Judith Van Raaij:

    Hee Janneke, ik lees nog steeds eens in de zoveel tijd je verhalen. En telkens is mijn reactie alleen 'WOW'. Supergaaf wat je toch allemaal mee maakt! Gefeliciteerd met het behalen van je examens en heeeeel veel plezier tijdens je rondreis! Morgen begint hier Mares kermis, maar die zul jij vast niet missen hahaha! Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Buenos Aires

Studie en stage

Recente Reisverslagen:

11 Januari 2012

Don't cry for me Argentina....

11 December 2011

High risk, high reward……

05 November 2011

Girlpowerrrrrr....

21 September 2011

Primavera (lente!) :D

27 Augustus 2011

Op zoek naar Tarzan.... ;)
Janneke

Na er een jaar gewoond te hebben en nadat ik verliefd werd op de stad, het land, de mensen en de cultuur en niet te vergeten mijn latino, heb ik besloten terug te gaan om erachter te komen of wonen in Buenos Aires hetgeen is wat ik (tijdelijk) wil. Omdat Buenos Aires nu mijn nieuwe woonplaats is, zal ik uiteraard nog steeds proberen om zoveel mogelijk te reizen en deze verhalen kunnen jullie hier teruglezen.

Actief sinds 15 Dec. 2010
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 102731

Voorgaande reizen:

17 Maart 2013 - 20 Maart 2016

Buenos Aires

01 Februari 2011 - 19 Januari 2012

Buenos Aires

Landen bezocht: