Back to my backpack…. - Reisverslag uit , van Janneke Mulder - WaarBenJij.nu Back to my backpack…. - Reisverslag uit , van Janneke Mulder - WaarBenJij.nu

Back to my backpack….

Door: jannekemulder

Blijf op de hoogte en volg Janneke

19 Juli 2011 | ,

Hola estimados!

Bedankt voor jullie leuke en lieve berichtjes! Altijd leuk om ze te ontvangen en te lezen.

Het is weer tijd voor een nieuw verhaal want ik heb wederom niet stilgezeten. ;)
Het is daardoor ook een lang verhaal geworden omdat ik zoveel toffe dingen heb meegemaakt, dus take your time….

Voordat ik begon met mijn volgende rondreis heb ik nog een week genoten van Buenos Aires. Op vrijdag had ik mijn laatste tentamen en op zaterdag ben ik meteen op stap gegaan zoals ik dat nog nooit heb gedaan. Ik ging met Manuel en zijn vriendengroep en Susan en haar vriendinnen uit Nederland, 7 Argentijnen en 5 Hollandse meiden. Ik ben eerst uit eten gegaan met de meiden tot 1.30 ’s nachts (is heel normaal in Zuid-Amerika) en vervolgens zijn we naar de ‘Pacha’ gegaan, een van de grootste en bekendste discotheken van de stad. De vriend van Manuel is DJ en kon ons gratis binnenlaten, altijd leuk zoiets… ;)
Bij binnenkomst werden wij als Hollandse meiden meteen versierd en kregen een VIP bandje met een knipoog en een wenk naar het VIP-gedeelte. Ja daaaaag, zo gemakkelijk gaat dat niet, haha….
Ik heb een topnacht gehad en de DJ draaide erg goed. Even lekker alle stress van me afgedanst!
De laatste week in Buenos Aires was het heel erg mooi weer en heb ik niet heel veel gedaan. Ik moet zeggen, het was wel even afkicken omdat ik dus van ‘heel veel activiteiten’ naar ‘niets’ ging. Maar ik heb er wel echt van genoten. Ik ben veel naar het park gegaan, heb in de zon gezeten met een boek, veel gesport, rondgelopen door de stad en de hipste plaatsen in BA bezocht met vriendinnetjes. Ook moest ik nog veel regelen met mijn universiteit en mijn stage en ik moest al mijn spullen inpakken omdat ik ga verhuizen als ik terugkom. Ook heb ik ondertussen mijn fiets gekocht en heb ik al een dagje door de stad gefietst voordat ik ging reizen! Heerlijk!
Op maandagavond ben ik naar ‘Bomba del Tiempo’ geweest. Dat is echt heel gaaf om eens mee te maken. Het is groep van 10 mannen die allemaal een ander soort drumstel hebben. 2 uur lang is het een groot feest met alleen maar het ritme wat door hen gemaakt wordt. Iedereen danst en gaat helemaal op in de ritmes! Verder heb ik bijna iedere dag salsa gedanst en de vrijdag voordat ik ging ben ik zelfs nog naar een groot salsafeest geweest met mijn vriendinnetje Elcia.

Op zaterdag was het dan zo ver! Na een afscheid van mijn huis en huisgenoten met gemengde gevoelens vertrok om 16.00 uur mijn bus naar Santiago in Chili, een busreis van 23 uur! Normaal gesproken heb ik daar echt geen moeite mee, maar als er een dikke vrouw naast je zit die eigenlijk meer dan 1 stoel nodig heeft en ze ook nog eens snurkt, tja… dan is slapen geen optie. Helaas was de verwarming ook kapot en dus was het 23 uur lang ontzettend heet in de bus. Oh en niet te vergeten de ‘vreselijke’ grensovergang zoals ik al eerder had gehad tijdens mijn reis in het zuiden van Argentinië/Chili. Maar na 24 uur kwam ik aan in mijn hostel en heb ik zondagavond Lars (van Maaren, die mij eerder in BA op kwam zoeken) gezien. Na wat drankjes en gezelligheid, waren we weer helemaal ‘bijgekletst’. En ook wel weer een grappig iets, er werd in Maarheeze al de vraag gesteld of Lars en ik nu een stelletje waren… haha heerlijk die roddels in het dorp.

De volgende dag heb ik lekker de toerist uitgehangen en heb ik in de tourbus gezeten door de stad. De eerste stop voor mij was de wijk ‘Bellevista’. Ik vind het de leukste wijk van Santiago. Allemaal gekleurde huizen en leuke restaurantjes, cafeetjes. Er hangt echt een sfeer. Je kunt met een kabelbaan de berg op en dan heb je een uitzicht over de stad. Uiteraard wilde ik dat uitzicht zelf ook even zien. Op de terugweg naar beneden met de kabelbaan heb ik 3 Brazilianen leren kennen en ze vroegen of ik met hen mee wilden om de rest van de stad te bezichtigen.
Daarna hebben we veel gewandeld, op een terrasje een cocktail gedronken, geluncht, de toeristische plekjes zoals; ‘Plaza de Armas’, ‘Castello’, ‘Cerro de Lucia’ en nog veel meer gezien. Al met al was het echt een hele leuke dag en heb ik echt veel gelachen met hen. Diezelfde avond ben ik met Lars en een vriendinnetje van hem uit eten geweest. Tijdens het eten keek ik af en toe even naar de televisie want hier is de ‘Copa America’ begonnen, te vergelijken met Europees Kampioenschap (voetbal), maar dan van Zuid-Amerika. Die avond moest Argentinië namelijk spelen (en ik ben voor Argentinië als Nederland niet speelt) en ze wonnen! Helaas moesten ze afgelopen week tegen Uruguay spelen en dat verloren ze waardoor Argentinië er nu uit ligt! Zo jammer!
Lars heeft op zijn website echt heel mooi beschreven hoe het er hier aan toe gaat. Het klopt inderdaad dat als de bal over de middellijn komt, ze meteen allemaal beginnen te schreeuwen en te roepen alsof er gescoord gaat worden. Echt geweldig om voetbal te kijken in een land in Zuid-Amerika.

Op zondag had ik nog 3 andere Brazilianen leren kennen in mijn hostel (het stikt hier van de Brazilianen, vandaar…) en daar kon ik het ook erg goed mee vinden. Zij nodigden mij vervolgens uit om een dag mee te gaan snowboarden. Aangezien Santiago omringd is door bergen, hier heel veel skigebieden zijn en ik erg veel zin had om weer te gaan skiën (in dit geval snowboarden), had ik besloten om mee te gaan. Ik had geluk want een vriend van hen, geeft hier snowboard les en dus was dat gratis en privé voor mij!
In het begin van de dag vond ik het echt niet leuk. Ik viel alleen maar en kon geen seconden alleen op mijn board blijven staan. (Ik had daarna ook echt blauwe billen en pijn.) Na een pauze van een uur (want ik zag het echt niet meer zitten) besloot ik om het toch nog maar eens te proberen en op het einde van de dag kon ik stoppen, de snelheid verminderen en van positie veranderen. Helemaal gelukkig en tevreden gingen we met zijn allen sushi eten. Vervolgens hebben we een underground reggaebar bezocht genaamd ‘Jammin’ waar ze een mix van reggae en dancehall draaiden. Muziek waarop ik absoluut niet stil kan blijven staan en de rest kon dat ook niet. Het was een superavond!

De dag daarna heb ik besloten om het lekker rustig aan te doen, ik heb tenslotte vakantie. Wederom scheen de zon weer de hele dag en was het 20 graden. Ik ben naar het centrum gegaan en heb op een bankje op een plein gezeten om mensen te kijken, te genieten van de zon en mijn reis verder te plannen. Omdat ik er niet Chileens uitzie, begon bijna ieder persoon dat naast me kwam zitten met mij te praten en vragen te stellen zoals; waar ik vandaan kwam, wat ik hier kwam doen etc. Chilenen zijn erg lieve en behulpzame mensen als het op toeristen aankomt. Ik voelde me hier erg welkom.
Vervolgens heb ik nog een museum bezocht over de geschiedenis van Chili en heb ik een flinke wandeltocht door de stad gemaakt. Tijdens mijn wandeling stuitte ik op rellen. In Santiago zijn de studenten aan het demonstreren want ze willen dat hoger onderwijs goedkoper wordt. Opleiding is hier namelijk heel duur en het systeem valt met Amerika te vergelijken. De demonstraties waren best hardcore, politie met schermen, vechten met de politie, dingen gooien en de waterstraal van de politie. Het leek erg op de sfeer na een wedstrijd van ADO tegen Ajax, haha…
Ook besloot ik om mee te gaan met een tourgids door de stad. Het was een ‘gratis’ wandeltour van 4 uur gebaseerd op fooi. De gids wil natuurlijk zo veel mogelijk verdienen en doet dus erg zijn best. Hij vertelt allerlei leuke anekdotes van Santiago en Chili. Van gewoonten, maaltijden, beste plekjes in de stad tot al het andere waar een tourbus nooit over spreekt. Het was echt geweldig! Ik kan nu ontzettend veel vertellen, maar die details zal ik jullie besparen. ;)
Die avond had ik weer met Lars afgesproken om met hem mee te gaan naar ‘After office’. Het is een avondje uit in een hippe tent, waar vele mensen er piekfijn uitzien (denk aan jurkjes en pakken/blouse). Het was ook leuk om te zien waar Lars iedere woensdag uithangt en wat hij zoal doet in Santiago.

Ik zou eigenlijk op donderdag weer verder reizen naar het zuiden, maar toen ik te horen kreeg dat het daar noodweer was en dat de vulkaan (die ik heel graag wil gaan beklimmen) gesloten was voor expedities, heb ik besloten om te blijven tot en met het weekend. Op vrijdag regende het de hele dag in Santiago en heb ik dus helemaal niets gedaan, op een lunch na in een typisch klein, goed en daardoor ‘ontzettend druk’, Chileens restaurant…
’s Avonds hadden we een soort van klein feestje in het hostel met alle reizigers, wat ook erg gezellig was. Blijkbaar had er die avond een ‘aardbeving’ plaatsgevonden. Op internet schreven ze dat het 6 op de Schaal van Richter was. Lars heeft ook echt de ramen zien trillen en zijn glas. Ik was op het moment van de ‘schudding’ zoals ze het hier noemen in mijn hostel en heb niets gemerkt. Maar het is wel spannend! ;)

Die avond leerden we ook 2 Chilenen kennen die in ons hostel verbleven. Zij zaten vorig jaar vast in de mijn in Chili. Dat is al een jaar geleden, echt ongelooflijk hoe snel de tijd gaat. Zij hebben die avond laat filmpjes en foto’s laten zien en hun verhalen verteld. Echt gaaf!
Ik ben ook nog 2x gefilmd in mijn hostel voor een televisie programma in Chili over deze 2 mijnwerkers. Echt heel grappig! Ik zat in de keuken van het hostel een mailtje te versturen en ineens kwam er een camerateam de keuken in en richtten de camera op mijn gezicht! Na een klein vragenrondje bleef ik versteld achter…
De keer daarna was echt heel grappig. Op zondagochtend zou ik verder reizen, maar ik had uitgeslapen en besloot om toch ’s avonds de bus te nemen. Met deze keuze was ik heel blij, want eerst was ’s middags de wedstrijd Brazilië- Paraguay. Ik was voor Brazilië omdat Argentinië er nu toch uit lag, maar helaas verloren zij met penalty’s. Maar het was geweldig om met een grote groep Brazilianen te kijken. Zij vertelden mij ook dat zij altijd het meeste vreesden voor Nederland, dat vond ik wel echt leuk om te horen. Brazilië heeft de beste spelers, maar ze zijn bang voor zo’n klein landje.
Meteen aansluitend was de wedstrijd Chili – Venezuela. De mijnwerkers werden gefilmd terwijl ze de wedstrijd keken en wij zaten ernaast. Wij moesten voor de camera (als Brazilianen die net verloren hadden) een sip gezicht trekken en net doen alsof we Chili helemaal niets vonden. Zoals je begrijpt zagen ze mij dus ook even voor Braziliaanse aan.
De wedstrijd keken we wederom allemaal samen, maar nu met meer Chilenen. Het ging er weer flink op: Chi-chi-chi, le-le-le, Viva Chile! In het Spaans werd er flink gescholden en geroepen. Geweldig! Daarna heb ik nog met de mijnwerkers een potje pool gespeeld en heb ik een erg leuke laatste avond in mijn hostel met iedereen gehad.

De dag daarvoor op zaterdag was ik weer lekker een dag de bergen ingegaan. Deze keer besloot ik om te skiën, zodat ik ook daadwerkelijk de bergen in kon en niet op de beginners piste hoefde te blijven.
Ik kan het maar in een woord omschrijven; WOW! Het leek wel alsof ik in de hemel was, boven de wolken. En op een gegeven moment werd de horizon een beetje roze/paars, wat echt adembenemend was! Deze keer waren we weer met een grote groep Brazilianen… en ik. ’s Ochtends in de bus naar de skipiste kwamen dan ook heel toepasselijk (en toevallig) de bekendste liedjes uit Brazilië voorbij. (De samba, lambada, etc..) Ik heb naast de Chileense cultuur hierdoor ook de cultuur van Brazilië een beetje beter leren kennen, heb alleen maar naar Portugees geluisterd en wat woorden en zinnen geleerd en ben erg nieuwsgierig geworden naar het land. Wie weet een reis tijdens het WK…..? Haha ;)
Na een laatste drankje en hapje met Lars op zaterdagavond in Santiago, zeiden we elkaar gedag. ‘Tot over een halfjaar’.

Zoals jullie kunnen lezen heb ik echt een topweek gehad in de hoofdstad van Chili! Nu ben ik in het zuiden van Chili, in Pucon……

Liefs & een kus aan jullie allemaal!
Jullie horen weer van me!

  • 19 Juli 2011 - 06:18

    Annemien:

    Het is toch geweldig wat je allemaal mag meemaken. Dat nemen ze je niet meer af. Geweldige foto's en verhalen zo is het net of ik er een beetje bij ben.
    Veel liefs Annemien.

  • 19 Juli 2011 - 06:34

    Miek:

    Wat een spannend verhaal toch weer. Jij bent ook voor de duvel niet bang he ? Maar toppie om te lezen. En inderdaad adembenemend dat skieën boven (in en tussen)de wolken. Bedankt dat we weer mee mochten genieten, en nog heeeeel veul plezier op je trektocht! Dikke knuf en xxx en tot hoors.

  • 19 Juli 2011 - 07:05

    Marta:

    Janneke! Fantastisch wat je allemaal meemaakt! Ontzettend mooie foto's. Geniet ervan en mss tot snel!

    x

  • 19 Juli 2011 - 09:28

    Carlijn:

    Ja, wat moet ik hier nou weer over zeggen? Ik vind het niet meer normaal, die jeugd van tegenwoordig die doet maar wat he... ;)
    Eigenlijk wil dit dus zeggen dat ik vooral weer strontjaloers ben hihi! Maar ik mag zondag, dus ik heb mijn backpack ook weer van de zolder gevist. Cambodja, here we come!

    Chica, disfruta tu tiempo en Chile!
    We just love to travel! :)
    Spreek je snel!
    XX

  • 19 Juli 2011 - 09:37

    Henk:

    Hoi Janneke,
    Ik las net je verslag. Daar kan ik echt van mee genieten hoor. Ik vind het super dat het zo allemaal loopt voor je.
    We gaan zo met zijn vieren naar het koningsschieten. Ja, de kermis is al weer op zijn laatste dag.
    Geniet nog maar lekker verder, sail away..., en ik ben al weer nieuwsgierig naar je volgende verslag.

  • 19 Juli 2011 - 09:40

    Conny:

    Wat een ervaringen meid!! Pakken ze je nooit meer af! Ik geniet van je verhalen. Ik ben wel een beetje jaloers hoor....ach we mogen in Maarheeze ook niet klagen, het is tenslotte kermis in het dorp ;-)

    Dikke kus uit Mares!!

  • 19 Juli 2011 - 10:26

    Britt:

    lekker ding, wat heb je het toch weer mooi opgeschreven!! baal ervan dat ik het hele verhaal nog niet van te voren heb kunnen horen, maar over 2 weekjes ben ik er om het live mee te maken :D honey, enjoy! geniet van elk moment, ik hoop dat ik je nog spreek voordat ik naar Sevilla ga. Tot snel!!! besos

  • 19 Juli 2011 - 10:40

    Indira:

    Heee nichtje!!!

    Super leuk verhaal!! Je hebt t nog steeds goed naar je zin, mooi! Doe de mooiste mannen maar de groeten van me;)

    X dikke kus, Indira

  • 19 Juli 2011 - 13:26

    Kitty:

    En weer een mooi verhaal. Echt leuk om te lezen wat je allemaal weer hebt meegemaakt en de foto's van het snowboarden zien er erg mooi uit!
    Ik kijk nu alweer uit naar je volgende verhaal. Geniet ervan!

    Kus Kitty

  • 19 Juli 2011 - 13:34

    Lars:

    Janneke het was erg leuk dat je er eventjes was en weet wat ik nu zowel doe hier. Het feestje van zaterdag viel erg tegen, ben maar blij dat je niet meer gegaan bent!
    Geniet van je trip, maar dat gaat helemaal goed komen dat weet ik zeker!
    Groetjes!!!

  • 19 Juli 2011 - 13:49

    Sjoon:

    super om te lezen.. geniet ervan
    het is trouwens uit met evy,d an witte da ok weer;)

    veel plezier nog
    xx

  • 19 Juli 2011 - 17:46

    Hans & Lianne:

    Janneke, meid geweldig om te lezen wat je daar allemaal uitspookt. Schitterend opgeschreven en het leest heerlijk weg. Het lijkt of we er zelf bij zijn. Maar het is waar, de jeugd van tegenwoordig doet niet minder meer...
    Geniet er van en we kijken nu al weer uit naar je volgend verhaal.
    Knuffel van ons.

  • 21 Juli 2011 - 11:15

    Ria En Wil:

    Wauw meid toch!Wat een verhalen en wat een foto,s Wat zie, doe en beleef jij veel! Je werkt hard als het moet en geniet volop wanneer en waarvan je maar kunt!Goed bekeken. Dit jaar is er weer een van volop ontwikkeling. Ga gewoon zo door. Je leert veel meer dan alleen rechten. Super. Groetjes en veel plezier gewenst vanuit Eindhoven.

  • 22 Juli 2011 - 13:19

    Sander:

    Heey Jan!
    Super leuk verhaal en erg mooie foto's! Zuid-Amerika heeft mij eigenlijk nooit echt heel erg getrokken, maar elke keer als jij een berichtje plaatst, denk ik: damn, misschien moet dat toch ook nog op mijn lijstje komen van 'go-to-places' :p.
    Ben je inmiddels al in wat warmere oorden aangekomen, of is er nergens een kachel te vinden haha?
    Xx Sander

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: ,

Buenos Aires

Studie en stage

Recente Reisverslagen:

11 Januari 2012

Don't cry for me Argentina....

11 December 2011

High risk, high reward……

05 November 2011

Girlpowerrrrrr....

21 September 2011

Primavera (lente!) :D

27 Augustus 2011

Op zoek naar Tarzan.... ;)
Janneke

Na er een jaar gewoond te hebben en nadat ik verliefd werd op de stad, het land, de mensen en de cultuur en niet te vergeten mijn latino, heb ik besloten terug te gaan om erachter te komen of wonen in Buenos Aires hetgeen is wat ik (tijdelijk) wil. Omdat Buenos Aires nu mijn nieuwe woonplaats is, zal ik uiteraard nog steeds proberen om zoveel mogelijk te reizen en deze verhalen kunnen jullie hier teruglezen.

Actief sinds 15 Dec. 2010
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 102727

Voorgaande reizen:

17 Maart 2013 - 20 Maart 2016

Buenos Aires

01 Februari 2011 - 19 Januari 2012

Buenos Aires

Landen bezocht: